Suzana Gojkovic
Kvinne, 52 år
Spesialisering
Godkjenning
Ledige plasser
0 av 600 (St. Hanshaugen legesenter)
Siden det var alltid fullbooket 2 måneder frem i tid har jeg fått tak i henne bare 1 gang. Temaet var henvisning til logoped. Jeg har nesten ikke sagt noen ting, mens hun holdte en monolog for 15 min om at utlendinger har annerledes dialekt. På slutten sa hun "Nå må du gå." med frekk tone, mens jeg nesten ble dyttet ut. Har bokstavelig nesten ikke sagt noe. Måtte betale for timen selv om hun hjalp meg ikke. Fikk ingen henvisninger eller rådgivning, bare hennes monolog om at utlendinger har dialekt med frekk tone. Nesten som om hun ville bruke de hele 15 min på å snakke selv og ikke hjelpe pasienten.
Jeg har alltid opplevd Suzana som imøtekommende og lyttende til meg og mine bekymringer når jeg først tar kontakt med lege. Hun tar meg på alvor, lytter på det jeg sier og ivaretar meg på en måte jeg syns er meget betryggende og mellommenneskelig.
Jeg har vært innom flere fastleger i mitt liv, og Suzana er desidert den jeg liker best, som jeg har hatt best personkjemi med. Jeg føler meg alltid trygg på at hun vil gi meg den hjelpen og rådene jeg trenger.
Hun har kjent min datter siden datteren var en nyfødt da hun hospiterer i en helsestasjon. Profesjonell, omsorgsfull og empatisk. Hun er FL til min familie.
Jeg har generelt sett hatt gode opplevelser med norsk helsevesen og fastleger fram til jeg fikk henne som min fastlege. Jeg hadde vært 50 prosent sykmeldt i noen uker (for første gang i mitt liv), og lurte på hva mulighetene var framover. For ordens skyld: Jeg har alltid likt å jobbe, har jobba mye ved siden av både vgs og studier + tatt verv siden jeg var ungdom.
Ideelt sett ville jeg ha et slags behandlingsforløp som kunne starte fra 50 og trappes opp til 100 prosent jobb igjen. Aller helst ville jeg bli tatt på alvor.
Noen utdrag fra det hun sa er:
"Du er en del av et stort samfunnsproblem. Noen må sørge for at Norge går rundt" (dette var det første hun sa).
"Du kommer til å bli langtidssykemeldt".
"Du er i slutten av 20-årene og skal jobbe i i alle fall 40 år til. Hvordan skal du klare det?"
Dette var første gangen vi møttes, fordi ventetidene hennes er på tre måneder, så jeg måtte henvende meg til leger på legesenteret via hastetimer. Hun hadde ingen interesse av å høre bakgrunnen for hvorfor jeg var sykmeldt, og da jeg prøvde å forklare hva som hadde skjedd, virket det som at hun fysisk ikke ville se på meg, altså hun så bort.
Jeg forstår at sykmeldingssituasjonen i Norge kan tære på fastlegene, men det får da være grenser på uprofesjonalitet? For min del var grunnen til at jeg ikke, i møte med tidligere leger, ønsket 100 prosent sykemelding nettopp det å ikke falle utenfor arbeidslivet. Nå er jeg tilbake i 100 prosent jobb uten noen form for opptrapping eller faktisk hjelp med problemet, og jeg er bekymret for om det kommer til å fungere i lengden uten å adressere problemet. Har derfor bytta fastlege.
Styr unna om det er noe som gjelder psyken, hun er sikkert grei om du har god tid og et dårlig kne eller noe.
I have never before had such a negative experience with a doctor. I want to draw attention to the extremely poor level of communication with patients.
When someone seeks medical help, they are already in a vulnerable position and in need of support. Instead of experiencing the professionalism and authority of a doctor, I was met with rude behavior and complete disappointment. Every time I turn to this doctor for medical help, it causes me immense stress.
This doctor behaves rudely and provocatively, making remarks about the patient.
During my recent visit, I repeatedly heard suggestions to change my doctor or file a complaint. When I tried to discuss another medical issue, the doctor stated that the appointment was over but continued to lecture me in a moralizing tone.
The culture of communication between medical staff and patients is completely lacking. As a result, instead of receiving the necessary medical assistance, I faced neglect and humiliation.
I am deeply disappointed by this experience. This is in stark contrast to my previous interactions with medical institutions in Norway, where doctors and nurses have always been kind, attentive, and genuinely interested in helping their patients.
Vis flere...