Marthe Kristin Kongshaug

Autorisasjon (1992)

Marthe Kristin Kongshaug er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Marthe Kristin Kongshaug

Glad jeg byttet

Med en gang jeg setter meg i stolen på kontoret hennes føler jeg at hun vil ha meg ut så fort som mulig. Denne dama tar seg ikke tid til deg, henviser deg heller til andre. Hun er kort og konsis, det skal hun ha. Men man får ikke alltid sagt det man kommer for å si. I det store og hele, kviet meg alltid til å dra dit hvis jeg måtte.

Flink og empatisk lege

Jeg må først si at jeg egentlig ikke har sansen for slike evalueringssider av leger. Leger er bundet av taushetsplikt og kan aldri få mulighet til å forsvare seg. Når det er sagt så er det trist hvor mye dårlig omtale denne legen får. Jeg har vært pasient hos henne i mange år og føler alltid jeg blir sett og har alltid fått god behandling. Har aldri måttet vente lenger enn 20 min med kølappsystemet. Når det gjelder tilgjengelighet, så er hun jo supertilgjengelig nettopp fordi man kommer direkte til henne når hun ringer. At hun spør om personnummer er jo for at hun skal få opp journalen med en gang og komme i gang, noe annet hadde vært pjatt.

Velvillig og interessert.

Greit, så går det litt fort i svingene og hun er vel ikke den mest systematiske jeg har møtt, men at hun ikke er interessert og er kritisk kan jeg ikke forstå. Jeg opplever Marthe Kongshaug som velvillig, interessert og opptatt av pasientens autonomi. Hun har dessuten humor og glimt i øyet. Som de fleste andre leger har hun imidlertid mye å gjøre, så hvis man har stort behov for å snakke lenge om seg selv og få medlidenhet, er det sikkert en ide å skaffe seg en psykolog eller coach i steden.

Flink

Synes Marthe er flink, hun bruker ikke unødvendig tid og er målrettet, dette kan kanskje av noen misforstås som slurv og at hun er lite imøtekommende, men hun har absolutt god kompetanse som lege. Hun er litt surrete og kjapp men sånn er hun bare. Hun gjør det hun skal uten fiksfakserier- typisk lege. Vi kan ikke forvente at en fastlege har en holistisk tilnærming til mennesket, så det at hun er veldig rett på sak er i og for seg ikke noe negativt. Henviser alltid videre dersom det er noe hun mener må ses nærmere på. Og dersom man selv har en formening om hva slags utredning man trenger, så henviser hun dit. Er fornøyd med henne og føler hun er til å stole på rent faglig.

Surrete & Distre, verken ser eller hører på deg

Dr Kongshaug er surrete og distre og tar seg ikke tid til å høre på det man har å si. Hun så ikke på meg da jeg snakket til henne, ignorerte det jeg sa, og jeg har ved begge anledninger dratt fra Rodeløkka legesenter uten å være noe som helst nærmere en avklaring. Er absolutt ikke å anbefale.