Marthe Kristin Kongshaug

Autorisasjon (1992)

Marthe Kristin Kongshaug er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Marthe Kristin Kongshaug

Stresset og med manglende empati

Jeg må desverre si meg enig med tidligere anmeldelser.
Spesielt gravide anbefales å få seg en annen lege enn dette.

Jeg hadde ingen problemer med å få det som var nødvendig av sykemeldinger pga bekkenløsning, men hadde noen episoder der jeg ikke vil gå nærmere inn på. :-/
I forbindelse med en av disse fikk jeg meget godt inntrykk av de på lab'en og resepsjonen forresten. Jeg har forøvrig heller ikke opplevd noen disse som sure. Uansett bra at de har fått et bedre system for timebestilling.

Jeg syns det er spesielt at man må møte opp for å få utskrift av sin journal. Ved bytting fra 2 andre leger tidligere (i forbindelse med flytting) har det aldri vært noe problem å få journalen tilsendt sammen med faktura for å ha fått utskrift.

Styr unna om du kan

Har hatt denne legen i 5-6 år. Helt grei hvis man bare er innom en gang eller to i året, men er generelt uoppmerksom, grinete og vanskelig å kommunisere med. Merkelig legekontor uten resepsjon, og med bare 1 sur og relativt uforståelig ansatt på laboratoriet. Mye rot med blodprøver, resultater som ikke blir sendt, prøver som ikke ble tatt osv. Håpløst å komme igjennom på telefon da den går rett til legen, som kun svarer innimellom pasienter. Har man først kommet inn blir man ofte sittende og høre på mens legen diskuterer med en annen pasient i telefonen.

Kjipe lokaler, muligens under renovering nå. Stadig håndverkere og malingslukt der.

Anbefales ikke.

Jeg opplevde først denne legen som helt grei, helt til jeg ble gravid og hun åpenbarte seg som en av de verste menneskene jeg har hatt med å gjøre. Graviditet er ingen sykdom er innstillingen der i gården, men en skulle tro at man burde bli trodd når man har med bekreftelse fra arbeidsgiver på at tilretteleggeing i jobben ikke er mulig, så samarbeider legen. Etter mye krangling ga legen seg, men det har vært virkelig ubehagelig å måtte gå til henne i graviditeten. Hun virket sur og stresset, og jeg opplevde gang på gang at jeg hadde mye mer kunnskap enn henne om temaet.

Når det er sagt så har legesenteret forbedret seg. På telefon kan du bare ringe direkte til legen din. De sure damene i skranken er byttet ut med kølappsystem, så hvis man møter opp uanmeldt går det rimelig kjapt å få komme inn til legen. Synd at ikke alle legesentre har denne lettvinte løsningen, for det er ikke et alternativ for meg å fortsette å denne fastlegen.

Anbefales ikke!

Jeg hadde denne legen som min fastlege for noen år tilbake og følte meg alt annet enn ivaretatt. Selv etter at hun mottok noen (potensielt) svært alvorlige svar på prøver jeg hadde tatt tok hun ikke kontakt. I stedet fikk jeg en mumlende og lite informativ tilbakemelding etter at jeg selv ringte og etterspurte resultatet, med beskjed om å komme tilbake for nye prøver om "noen uker". Denne beskjeden stod helt i kontrast til beskjeden jeg fikk fra en annen lege som jeg oppsøkte samme dag. Der fikk jeg tatt nye prøver umiddelbart som avkreftet en alvorlig sykdomsutvikling.
Denne legen jobber dessuten på det mest forfalne legekontoret jeg noen gang har sett (i Norge). Velg en annen fastlege hvis du kan!

Usympatisk, holdertilbake informasjon

Hun skrev en gang ut resept på et preparat som ikke var reseptbelagt, og mente det kunne hjelpe på scenebetennelsen i armen min.
Ble sint og sa "tror du jeg har tid til å prate med deg på telefon?" og la på da kontordama satte meg over til henne (skjønner ikke hvorfor kontordama gjorde det hvis legen ikke ønsker å ta i mot telefoner). Det er de to gangene jeg var i kontakt med henne.
Lang ventetid på telefon, lite hyggelig atmosfære på kontoret, usympatisk oppførsel fra legen og lite smil fra personalet generelt.