Marthe Kristin Kongshaug

Autorisasjon (1992)

Marthe Kristin Kongshaug er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Marthe Kristin Kongshaug

Usympatisk

Har vært så uheldig å ha noen legetimer hos Kongshaug og vil stille meg bak beskrivelsene gitt av andre her: usympatisk, sur, stressa, uhøflig. Konklusjon: styr unna, livet er for kort til å plages med sånne leger.

rovdrift

Jeg er også enig i mye av det som er skrevet. Man får time kjapt, men jeg har blitt sittende å vente fra en halv time til nesten to timer likevel. Hun såg nesten ikke på meg under timen, men skrev mens hun snakket. Hun virker opptatt av å bli ferdig fremfor å finne ut hva som feiler deg og spør aldri hvordan jeg har de . Kommunikasjonen er svært dårlig. Jeg har blitt videresendt til spesialist og det viste seg at jeg var der for noe annet enn hva det gjaldt pga misforståelse av legen. Hun har vært fastlegen min noen år nå, og jeg har ikke skiftet fordi jeg er redd det kan bli verre!

Helt uinteressert

Har vært innom hos henne to ganger. Første gangen hadde hun glemt at jeg hadde time, så det ble en lynkjapp tur innom kontoret. Var over på ca ett minutt. Sendte meg avgårde med beskjed om at det var ingenting i veien med meg. Andre gangen måtte jeg sitte og vente 15 minutter over tiden og høre på at hun, svært høylydt snakket med en IT-ansatt på telefonen. Hadde det vært en annen pasient hun var opptatt med, så hadde det vært greit. Til slutt måtte jeg gå og vise meg i døra hennes og peke på klokka, da tok det ytterligere 5 minutter før jeg fikk komme inn til henne. Også denne gangen ble det en lynvisitt. Hun skrev kjapt en rekvisisjon til hudlege, hvor alt som stod var annerledes enn hva jeg hadde fortalt!

Jeg er ikke en fyr som går ofte til legen. Tvert imot, jeg pleier vente litt for lenge med å gå. Da føler man seg utrolig dum når man bare blir sett på som "enda en hypokonder" og sendt på dør etter et par minutter. Følte meg regelrett som søppel begge gangene jeg var innom. Setter ikke mine bein der igjen.

Anbefaler henne ikke

Hadde henne som fastlege over et år under en alvorlig depresjon.
Måtte mase meg til å få medisiner som psykiater hadde satt opp. Ingen form for samtale, som ei under her skriver så føler du at du nesten er i veien når du er på legekontor. Travel små grinete og lite villig til å prøve å sette seg inn i din situasjon.
Og mye av det du sier følte jeg ble satt spørsmålstegn ved, og man måtte "føre" sin egen sak for å nå igjennom.

STYR UNNA

Stresset lege

Legen hadde ikke tid til meg som passient og liten evne til å lytte. Jeg følte at jeg var nødt til å gjøre opp en selvdiagnostikk før jeg kom til legetimen og ha både spørsmål og svar klare. Det bar preg av en uoversiktlig hverdag for legen. Opplevelsen av å være der var avvisende, byrde, stressende. Jeg er ikke en passient som går ofte til lege, det må være en god grunn til å oppsøke legen. Når jeg først oppsøker legen forventer jeg å bli ivaretatt og imøtekommet av legen.