Morten Sortebogen

Autorisasjon (1992)

Morten Sortebogen er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Morten Sortebogen

Ufokusert og travel. Elendige vikarer.

Morten Sortebogen er en god lege når han har tid til å se pasienten. Som regel har han veldig dårlig tid, og som regel er det også vikarer man får time hos. [Navn fjernet av moderator] er en av disse, en helt elendig lege som ikke følger prosedyrer, lar være å sende inn prøver til lab og gjetter i historikken din der han skulle lest seg opp i forkant. Har også kommet til [navn fjernet av moderator] på samme senter når Sortebogen var vekk. Det var bortkastet tid kan man si. Måtte uansett tilbake til Sortebogen senere for å få stilt riktig diagnose da den [navn fjernet av moderator] kokte sammen ikke hang på greip. Slitsomt å forholde seg til.

Møter bare vikarer av varierende kvalitet

Har aldri møtt Morten Sortebogen, selv om jeg har ham som fastlege. Har fått en vikar hver gang jeg har hatt time.

Vikaren jeg hadde sist gang, [navn fjernet av moderator], var empatisk, men dessverre ikke helt på høyden faglig sett. Avtaler holdes ikke og ved innsending av en viktig test hadde han skrevet feil slik at prøven ble avvist av laboratoriet. For å få klarhet i dette, måtte jeg ringe legekontoret ca. 15 ganger.

Noen av legesekretærene har også en direkte nedlatende holdning. Andre er imidlertid hyggelige og imøtekommende.

Jeg har søkt om å bytte fastlege fordi jeg ikke opplever oppfølgingen som betryggende.

Fantastisk lege!

Jeg føyer meg i rekken av pasienter hos Dr.Sortebogen som opplever han som en fantastisk lege!
Han har virkelig fulgt opp og hjulpet meg flere ganger.

I starten da jeg begynte å bruke Dr. Sortebogen (ca. i 2005) var det en del rot og høy misnøye mellom de som jobbet der. Jeg vet det ble tatt skikkelig tak i og legesenteret ble pusset opp og en del av staben ble byttet ut.
I dag fremstår legesenteret både moderne og funksjonelt. Jeg blir alltid møtt med et smil fra de i resepsjonen, når jeg er der, gjennom telefonen, eller i form av svar jeg får fra dem i PasientSky-appen.

Mitt beste tips til alle pasienter uansett lege, er å møte opp så forbered en kan til timen. Lag en liste eller skriv ned konkret hva du trenger hjelp til. Prøv også å skive ned hva legen sier til deg.

Mangler grunnleggende forståelse for pasientbehandling

Min erfaring med denne legen er at han ikke følger opp pasientene sine. Opplevde bomtur to ganger på rad etter å ha bestilt time, fordi Sortebogen ikke kom første gang (sen fra privat lunsj) og andre gang da hans sentralbord ikke hadde registrert timen og jeg ventet på å bli ropt opp i en time. I stedet for å ta meg inn mellom pasienter etter andre gangs bomtur, fikk jeg beskjed av resepsjonen om at prøvesvarene mine var alt annet enn bra. De printet dem ut og ga meg dem i hånden med beskjed om at jeg hadde farlig høyt kolesterol. Stor turnover i resepsjonen/sykemeldte sykepleiere som klager over dårlige arbeidsforhold. I venterommet observeres åpne konflikter mellom legen og hans sykepleiere. Da jeg ga uttrykk for at legens pasientbehandling opplevdes så kritikkverdig at jeg ønsket å bytte lege, ga sykepleier uttrykk for at det var veldig forståelig. Sortebogen har heller ikke svart på min skriftlige klage vedrørende denne pasientbehandlingen.

Landets beste lege?

Jeg har vært frisk mesteparten av livet, men når jeg har hatt utfordringer er Morten uten tvil den beste legen jeg har besøkt. Han er utrolig flink til å spørre de riktige spørsmål og lytte for å avdekke problemer og utfordringer. En opplevelse av å bli ivaretatt på en seriøs måte og evne til å tilby de rette steg og behandlinger med en korrekt dose humor for å lyse opp hverdagen. Kommer aldri til å bytte fastlege igjen!