Elin Ødegaard

Elin Ødegaard er gynekolog i Oslo

Siste vurderinger av Elin Ødegaard

Hyggelig og hensynsfull

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Fikk en god opplevelse. Hun var veldig hyggelig, tok seg tid til å lytte, var opptatt av at jeg skulle ha det bra.

Kjempe flink og rolig!

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Var hos Elin i dag for å få satt inn spiral. Hun var utrolig hyggelig, og beroligende. Fortalte hele tiden underveis hva hun skulle gjøre, og hun var svært forsiktig. Det er jo ikke direkte behagelig å få satt inn en spiral, men hun gjorde dette til en positiv opplevelse!
Hun er en svært dyktig gynekolog.
Anbefaler henne på det sterkeste.

Uinteressert og uempatisk

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Selve undersøkelsen gikk fort og greit. Elin opplevdes som uinteressert i å høre på mine bekymringer eller spørsmål, var uempatisk og stresset over at hun hadde andre pasienter å ta seg av. Jeg følte ikke at hun tok meg på alvor og hun avfeide meg fort. Når man er i en sånn sårbar situasjon er det ikke anbefalt å gå til en gynekolog som Elin som ikke lytter, ikke er empatisk, ikke tar seg tid og er utydelig i deling av informasjon. Aldri igjen, nei takk.

Svært god gynekolog

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Det tok av ulike årsaker lang tid å få time, med henvisning fra fastlege. Jeg vil likevel takke Ødegård for at jeg ble raskt operert og i dag er i god behold. Hun oppdaget en svulst i underlivet som hun tok på ytterste alvor. Alt hun forklarte meg på de første konsultasjonene viste seg i ettertid å stemme. Hun gjennomførte undersøkelsene skånsomt og hun forklarte hele veien hva hun gjorde. Hun diller ikke. Jeg oppfatter henne som effektiv, to -the- point og profesjonell.

Mangelfull utredning

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Dro til henne for utredning for en fødselsskade. Fikk bare beskjed om å knipe og slanke meg. Henvisning til fysioterapeut eller sykehus ville hun ikke gi. Fastlegen henviste isteden til utredning på sykehus da kniping ikke hadde effekt. Sykehus fant at det var mer alvorlige skader og andre ting som måtte gjøres og at dette var en skade mer enn vanlig. Trolig blir det operasjon, etter at de andre tingene er forsøkt fikset. Siden Ødegaard ikke ville hjelpe meg med skikkelig utredning, ble behandling ca 1/2 år forsinket. Syns ikke timen hos henne hadde noen positiv effekt på noe vis og føler meg ikke ivaretatt. Men man kan jo si hun er hyggelig.

Vil ikke anbefale

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Følte meg ikke tatt på alvor, hun avfeide mine plager som "det er nok bare i hodet ditt".
Hun er svært hardhendt ved undersøkelser.

Effektiv og hyggelig

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Skjønner hun kan virke brå på noen men synes at jeg har fått tilstrekkelig informasjon og at hun har vært veldig effektiv - men hyggelig de gangene jeg har vært der.

Var på flere prøver angående celleprøve og følte meg trygg og tatt vare på.

Aldri mer Eliiiin!

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Følte at hun ville bli for ferdig med oss, lyttet ikke godt nok, utålmodig og stresset. Hun tar ikke hensyn til pasienten, fikk følelse av at ikke likte meg og mannen. Vi har nå prøvd å bli gravide i ett par år og forventet den hjelpen vi trengte....men neida hun sa hele tiden at dere er unge ikke stress. Det er vel er grunn til at vi går til gynelogen for at vi virkelig ønsker barn og det er et problem som gjør at vi ikke blir gravide.

Alt i alt hun anbefales IKKE!

Sjokkerende uempatisk behandling

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Det var virkelig deja vu å lese de andre tilbakemeldingen på denne legen: på samme måte som flere andre beskriver her ble jeg også sendt ut med en post-it påskrevet en ganske dramatisk diagnose for en ung kvinne og det kun med beskjed fra legen om å google dette hjemme selv (!). Ingen forklaringer eller veiledning og total mangel på empati fra legen.

Hadde dette vært en enkel "du har dette: gjør sånn"-situasjon så kunne jeg gjerne blitt sendt hjem for å google, men hva gjør man da når man googler diagnosen og helt tydelig ikke passer normalbildet av diagnosen ved at man ikke har de to vanlige og behandlingsbare symptomene som diagnosen medfølger (noe legen visste)? Helt rådvill etter å ha fått en diagnose (og ganske dramatisk beskjed) på denne måten, ble jeg derfor nødt til å bestille en ny time på privat klinikk for å få svar på hva jeg skulle gjøre videre etter en slik diagnose. Denne nye legen var sjokkert over beskrivelsen av min time hos Elin Ødegaard da jeg forklarte hvorfor jeg måtte oppsøke ny lege.

Jeg er ganske rystet over hvordan denne legen opptrådde mot meg og andre som beskriver det samme. Før jeg ble sendt ut med diagnosen på en lapp ble jeg også regelrett utskjelt til tårer av henne for å ha bikket 30 uten å ha fått barn. Denne tiraden var så hatsk at jeg følte meg stilt til ansvar for alle barnløse kvinner i 30-årene. Ingen forståelse, ingen spørsmål om livssituasjon eller hvorfor man eventuelt har valgt å ikke få barn, bare forakt og sinne fra legen. Absurd og veldig trist, jeg håper ingen skal behøve å bli møtt på denne måten av en helsearbeider.

Meget frustrerende holdning til pasient

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Totalinntrykket er at legen er veldig lite interessert i å finne ut av hva som feiler pasienten. Hun bruker medisinske fagargumenter uten å bry seg om deres manglende mening for pasienten. Når pasienten stiller spørsmål av både medisinsk og praktisk art svarer denne legenen med en grimase etterfulgt av et lite oppklarende svar. Både min mann og jeg fikk inntrykk av at vi ikke er ønsket som pasienter, i tillegg til legens veldig lite behagelig væremåte. Til slutt begge to reagerte på at legen snakket til min mann over hodet på meg som om jeg var et møbel. Det er en merkelig holdning av en gynekolog "Aldri vært gravid og klarer ikke å bli det? Loser!"

Kunnskapsrik og trygg!

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Jeg har vært under oppfølging hos Elin i 3-4 år nå, og er fortsatt meget fornøyd. Jeg føler meg trygg på at hennes kunnskap ivaretar min problemstilling, hun er forsiktig og forklarer fint alt hun gjør. Jeg føler meg ivaretatt som pasient og at jeg blir fulgt opp på en profesjonell og god måte hos Elin. Jeg føler hun oppriktig viser omsorg og sympati for meg og min situasjon. Hun er direkte i måten hun prater på, noe jeg personlig liker da jeg vil vite hva jeg skal forholde meg til og slipper å gå rundt grøten. Hun er dog noe fullbooket og jeg vil tro en vanlig rutinepasient kan føle hun stresser litt da mitt intrykk er at hun bruker godt med tid på utredningskasusene og at kanskje rutineundersøkelsene da blir litt "inn på kontoret og ut igjen". Likevel synes jeg hun er den desidert beste gynekologen jeg har vært hos, og at hun tar meg og min problemstilling på alvor samt at det er hyggelig å være hos henne!

Ærlig og ivaretakende

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Kan anbefale Ødegaard på det varmeste. Hun svarte meg ærlig og direkte på mine bekymringer og var samtidig emosjonelt ivaretakende. En dyktig gynekolog og støttespiller. Jeg kunne ikke ha følt meg i tryggere hender. Stedet er populært og de har lange ventelister, noe som gjør at det er nokså ufleksibelt i.f.h.t. Timebooking, men skal du følges opp for rutinekontroller etc. Er det nok verdt å vente på.

Ikke interessert i å lytte

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Svært dårlig kommunikasjon med pasient. Ville ikke snakke med pasient før undersøkelsen. Lot ikke pasient fullføre setninger. Stresset, utålmodig, lite sensitiv, mislykkete forsøk på å vise sympati. Virket som hun ville ha meg ut fortest mulig. "Jeg har ikke tid til å snakke med deg."
Dårlig til å håndtere negative følelser hos pasient.
Dårlig kommunikasjon etter undersøkelse. Jeg rakk ikke stille spørsmålene jeg ønsket før jeg ble "hevet ut".
Sikkert helt grei til rutineundersøkelser (Bestill dobbelttime for å unngå stresset lege). Men hvis det er din første undersøkelse, eller har behov for talmodighet og sympati, eller du har smerter, traumer, opplevd overgrep, eller av andre grunner har vanskeligheter med a gjennomfore undersøkelse, finn en annen lege.

Den mest ubehagelige legetimen jeg noen gang har hatt.

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Hun var voldsomt ufølsom i måten hun lot meg få vite hva som var galt. Hun forklarte ingenting mens hun undersøkte og hun gikk rett ut av rommet etter undersøkelsen og begynte å skrive på datamaskinen. Da jeg kom ut skrev hun diagnosen min på en lapp og ba meg "sjekke det ut selv". Gjennom hele konsultasjonen fikk jeg ikke fullføre en eneste setning og det virket som hun bare ville ha meg ut fortest mulig. Hun kom også med en spøk på min bekostning angående min vekt. Det er lov å snakke om vekt fra et helseperspektiv, men ikke greit å gjøre narr av noen som har kommet for å be om hjelp til andre problemer. Undersøkelsen var grei og ikke vond.

Fantastisk gynekolog. Imøtekommende og faglig dyktig!

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Elin Ødegaard er svært imøtekommende, hyggelig og faglig dyktig.

Hun var opptatt av å sette seg godt inn i min medisinske situasjon og historie. Hun stilte spørsmål, lyttet til det jeg hadde å si - og ga svært god og forståelig informasjon. Hun svarte også helt konkret på de spørsmålene jeg stilte til henne, samt at hun ga råd om "veien videre".

Det jeg kanskje vil fremheve spesielt, er gjennomføringen av den medisinske undersøkelsen: Jeg er imponert! Jeg har vært hos flere gynekologer de siste årene, og dette er helt klart den "beste" (gynekologiske) opplevelsen jeg har hatt så langt. Underveis forklarte hun hva som skulle skje steg for steg (jeg foretrekker det), og var svært varsom ved utførelsen av undersøkelsene. Jeg kjente så vidt noe av undersøkelsene, og det ble gjort endel ved akkurat dette besøket.

Noe som kanskje er litt rart å trekke frem, men som jeg føler er en trygghet for meg personlig, er at hun har jobbet med gynekologi på Oslo Uni.sykehus i mange år, og på den måten har masse erfaring innenfor dette feltet. Dette gjør at jeg føler meg svært trygg på at de faglige vurderingene hun gjør er gode og riktige.

Jeg kan absolutt anbefale Ødegaard på det sterkeste! Jeg følte meg trygg og ivaretatt. Dette blir min faste gynekolog fremover (og jeg er glad og lettet for å kunne si nettopp det!).

for dårlig utredning og informasjon

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Bra gynekologisk undersøkelse, men altfor stressende konsultasjon (noe som er rart ved et så viktig tema for pasienten). Veldig dårlig oppfølging og utredning. Ble bedt om å begynne med behandling uten å få noe videre forklaring rundt bivirkninger/ alternativer eller en vurdering av hele problemstillingen min. Føler meg ikke trygg på den medisinske vurderingen da legen ikke helt husket mitt tilfelle da medisiner ble utskrevet. Sitter igjen med mange spørsmål, og det er vanskelig å komme i kontakt med lege da det virker som om det er veldig fullbooket hos henne.

Stresset, feil informasjon og lite empati

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Møtte hun først etter å ha ventet på time for utredning av barnløshet i tre måneder. Da måtte jeg vente en halv time over min bestilte time for å komme inn, og hun var veldig stresset og virket lite interressert i å undersøke hva som var galt. Hun viste også lite empati, og uten god begrunnelse la hun frem prøverør som eneste mulige alternativ uten å virke som om hun forsto at det var leit.

Hun var ikke hardhendt, og virket som dyktig mht gynekologiske undersøkelser.

Hun ga oss feil og forvirrende informasjon om flere forhold vedrørende prøverør og barnløshet, som fertilitetsklinikken måtte oppklare når vi kom dit.

Anbefales ikke dersom man skal utredes for barnløshet. Sikkert helt ok ved rutineundersøkelser.

Anbefales!

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Väldigt förstående och gav ett tryggt intryck. Efter att ha varit hos flera gynekologer de senaste året är hon den enda som har tagit mina problem på allvar och hjälp mig på riktigt. Fick mig att känna mig väldigt lugn. Anbefalles på det starkaste!

Sympatisk og vennlig.

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

jeg var redd og urolig når jeg kom til konsultasjonen, men hun var veldig rolig og forståelsesfull og fortalte hele tiden hva hun gjorde. Jeg slappet av og fikk god informasjon.

Stresset lege som ikke lytter til pasienten

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Absolutt ikke å anbefale!
Jeg opplevde hun som en svært stresset lege som ikke behandlet meg med verdighet. Hun avbrøt meg hele tiden og ga med en diagnose uten å gi informsjon om den. "Det finner mye informasjon om det på nettet", var svaret jeg fikk. Hun var faglig dyktig, men brukte en terminologi som ikke var pasientvennlig.
En gynokolog før klare å ta pasienten på alvor ved å lytte, noe hun absolutt ikke gjorde.