Elin Ødegaard

Oscarsgt. 20 0352 Oslo

Siste vurderinger av Elin Ødegaard

Sjokkerende uempatisk behandling

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Det var virkelig deja vu å lese de andre tilbakemeldingen på denne legen: på samme måte som flere andre beskriver her ble jeg også sendt ut med en post-it påskrevet en ganske dramatisk diagnose for en ung kvinne og det kun med beskjed fra legen om å google dette hjemme selv (!). Ingen forklaringer eller veiledning og total mangel på empati fra legen.

Hadde dette vært en enkel "du har dette: gjør sånn"-situasjon så kunne jeg gjerne blitt sendt hjem for å google, men hva gjør man da når man googler diagnosen og helt tydelig ikke passer normalbildet av diagnosen ved at man ikke har de to vanlige og behandlingsbare symptomene som diagnosen medfølger (noe legen visste)? Helt rådvill etter å ha fått en diagnose (og ganske dramatisk beskjed) på denne måten, ble jeg derfor nødt til å bestille en ny time på privat klinikk for å få svar på hva jeg skulle gjøre videre etter en slik diagnose. Denne nye legen var sjokkert over beskrivelsen av min time hos Elin Ødegaard da jeg forklarte hvorfor jeg måtte oppsøke ny lege.

Jeg er ganske rystet over hvordan denne legen opptrådde mot meg og andre som beskriver det samme. Før jeg ble sendt ut med diagnosen på en lapp ble jeg også regelrett utskjelt til tårer av henne for å ha bikket 30 uten å ha fått barn. Denne tiraden var så hatsk at jeg følte meg stilt til ansvar for alle barnløse kvinner i 30-årene. Ingen forståelse, ingen spørsmål om livssituasjon eller hvorfor man eventuelt har valgt å ikke få barn, bare forakt og sinne fra legen. Absurd og veldig trist, jeg håper ingen skal behøve å bli møtt på denne måten av en helsearbeider.

Meget frustrerende holdning til pasient

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Totalinntrykket er at legen er veldig lite interessert i å finne ut av hva som feiler pasienten. Hun bruker medisinske fagargumenter uten å bry seg om deres manglende mening for pasienten. Når pasienten stiller spørsmål av både medisinsk og praktisk art svarer denne legenen med en grimase etterfulgt av et lite oppklarende svar. Både min mann og jeg fikk inntrykk av at vi ikke er ønsket som pasienter, i tillegg til legens veldig lite behagelig væremåte. Til slutt begge to reagerte på at legen snakket til min mann over hodet på meg som om jeg var et møbel. Det er en merkelig holdning av en gynekolog "Aldri vært gravid og klarer ikke å bli det? Loser!"

Kunnskapsrik og trygg!

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Jeg har vært under oppfølging hos Elin i 3-4 år nå, og er fortsatt meget fornøyd. Jeg føler meg trygg på at hennes kunnskap ivaretar min problemstilling, hun er forsiktig og forklarer fint alt hun gjør. Jeg føler meg ivaretatt som pasient og at jeg blir fulgt opp på en profesjonell og god måte hos Elin. Jeg føler hun oppriktig viser omsorg og sympati for meg og min situasjon. Hun er direkte i måten hun prater på, noe jeg personlig liker da jeg vil vite hva jeg skal forholde meg til og slipper å gå rundt grøten. Hun er dog noe fullbooket og jeg vil tro en vanlig rutinepasient kan føle hun stresser litt da mitt intrykk er at hun bruker godt med tid på utredningskasusene og at kanskje rutineundersøkelsene da blir litt "inn på kontoret og ut igjen". Likevel synes jeg hun er den desidert beste gynekologen jeg har vært hos, og at hun tar meg og min problemstilling på alvor samt at det er hyggelig å være hos henne!

Ærlig og ivaretakende

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Kan anbefale Ødegaard på det varmeste. Hun svarte meg ærlig og direkte på mine bekymringer og var samtidig emosjonelt ivaretakende. En dyktig gynekolog og støttespiller. Jeg kunne ikke ha følt meg i tryggere hender. Stedet er populært og de har lange ventelister, noe som gjør at det er nokså ufleksibelt i.f.h.t. Timebooking, men skal du følges opp for rutinekontroller etc. Er det nok verdt å vente på.

Ikke interessert i å lytte

Klinikk: Smestadgynekologene Skrevet

Svært dårlig kommunikasjon med pasient. Ville ikke snakke med pasient før undersøkelsen. Lot ikke pasient fullføre setninger. Stresset, utålmodig, lite sensitiv, mislykkete forsøk på å vise sympati. Virket som hun ville ha meg ut fortest mulig. "Jeg har ikke tid til å snakke med deg."
Dårlig til å håndtere negative følelser hos pasient.
Dårlig kommunikasjon etter undersøkelse. Jeg rakk ikke stille spørsmålene jeg ønsket før jeg ble "hevet ut".
Sikkert helt grei til rutineundersøkelser (Bestill dobbelttime for å unngå stresset lege). Men hvis det er din første undersøkelse, eller har behov for talmodighet og sympati, eller du har smerter, traumer, opplevd overgrep, eller av andre grunner har vanskeligheter med a gjennomfore undersøkelse, finn en annen lege.