Johan Bratholm

Johan Bratholm er psykiater i Oslo

Siste vurderinger av Johan Bratholm

Trygg, åpensinnet og lyttende

Klinikk: Johan Bratholm Skrevet

Jeg har hatt svært god erfaring med Bratholm. Som andre har skrevet, kan han være litt direkte, så han er kanskje ikke den du går til for å "gråte på skulderen" til. Men han lytter oppmerksomt på det du har å si, stiller poengterte spørsmål og framstår i det hele som svært trygg i faget sitt. Han er villig til å diskutere behandlingen, uten å være ettergivende. Men han er åpen for å tenke nytt og annerledes og jeg har opplevd aksept for å få prøve en medisin mot ADD (som jeg har) som normalt ikke forskrives (men er tillatt), som har vist gode resultater hos andre. Det har fungert godt for meg, så jeg er, naturlig nok, veldig takknemlig for at han var villig til å prøve. Jeg måtte riktig nok argumentere godt for denne litt uvanlige praksisen men noe annet ville jo lett kunne være uansvarlig.
Jeg opplever det som en solid trygghet å gå til en psykiater som tør å tenke selv, som er faglig trygg og som lytter til det du har (behov for) å si.
(Fem stjerner for ventetid på telefon er fordi jeg bestiller time på sms. Får stort sett svar i løpet av dagen. Hvis tidspunktet må diskuteres videre går dialogen kjapt.)

Erfaren og trygg

Klinikk: Johan Bratholm Skrevet

Han har fulgt meg opp i over ett år, og jeg har opplevd behandlingen som trygg og viktig for min bedring. Johan kan være litt brå og direkte i starten, men kompenserer med lang erfaring og med gode lytteevner, der han også tar med mine egne meninger og vurderinger rundt min sykdom og medisinering. Er veldig fornøyd :)

Erfaren og effektiv

Klinikk: Johan Bratholm Skrevet

Etter mange år med feilbehandling har jeg endelig fått en lege som forstår meg og som har funnet en behandling som virker for meg. Bratholm har mye erfaring og kunnskap og ser tingene i et litt annet lys enn mange andre behandlere jeg har vært hos. Ganske rett på sak og effektiv. Har følt meg trygg og ivaretatt hele veien. Jeg opplever at han kan mye om ulike tilnærminger til behandling, ikke bare medikamentell. Er positivt overrasket over resultatene så langt.

Uinteressert og ingen behandlingsplan

Klinikk: Johan Bratholm Skrevet

Bratholm glemte hva vi snakket om til hver time, var lite interessert og kom med få løsninger eller metoder. Følte det var liten fremgang. Det var som å samtale med seg selv og opplevde jeg måtte mase på teknikker for å håndtere hverdagen. Opplevde å bli kjeftet på en gang fordi jeg kom forsent når jeg var svært nede og slet med å komme opp av sengen. Dette var svært ubehagelig og føltes uprofesjonelt. Valgte å søke på ny behandler pga dette. Alt i alt vil jeg ikke anbefale Bratholm.

Dette var skuffende

Klinikk: Johan Bratholm Skrevet

Det positive med denne behandleren er at han ikke overstyrer meningene dine med sine personlige tolkninger, noe som burde vært en selvfølge men som jeg har opplevd at en annen gjorde. Men det at Bratholm har en streng og hard og tone (i starten?), er noe som er svært ubehagelig og helt unødvendig overfor klienter som faktisk er engstelige. I tillegg krever han at du åpner deg tidlig og virker irritabel om du ikke klarer det. Dette er jo ikke måten å bygge tillit på. Det er også usikkert når, eller om han noensinne kommer til å bli vennligere i omgangstonen. Da er de første ukene, eller månedene, kastet bort på ingenting med toppen 15 min. konsultasjon. Etter min mening er det ikke verdt å gå og vente på at behandleren skal bli grei. Det blir nesten for dumt. Hans medisinkunnskaper imponerte meg heller ikke i stor grad, bl.a. pga. manglende kjennskap til de nyeste medikamentene.