Ghazwa Melhem Zougheib

Autorisasjon (2013)

Ghazwa Melhem Zougheib er en av 253 fastleger i Bergen

Siste vurderinger av Ghazwa Melhem Zougheib

Likegyldig og uten interesse for deg som pasient.

Jeg opplever at hun ikke har satt seg inn i min syke - historie. Og at han heller overhode ikke har noen interesse for meg som pasient. Får et inntrykk av at hun har liten tid og interesse. Ved en anledning sa hun at hvis jeg skulle ta opp 2 ting måtte jeg bestille dobbeltime. Jeg tenker at kroppen hører sammen og at flere helseproblemer kan henge sammen med hverandre.

Ikke dyktig nok

Flink på å henvise videre til spesialister, men dårlig på å kommunisere og oppfattes ikke som en dyktig lege av min erfaring. Har nå byttet lege.

Dårlig kommunikasjon,

Jeg har besøkt Ghazwa 4 ganger om forskjellige problemer. Første besøket var greit og dreide seg om en generell plage jeg hadde. Jeg følte da at kompetansen var bra, at hun lyttet, og jeg ble henvist til en spesialist som gjorde undersøkelser og fikk bekreftet det hun mistenkte, så jeg fikk medisiner for dette. Det virker som at man blir tatt seriøst så lenge man har et konkret fysisk problem, og ikke er der for å "prøve" å få sykemelding.

Problemet har vært de senere besøkene som har vært i forbindelse med at jeg har vært syk og har måttet ha sykemelding fra jobb. Her føler jeg at vi har veldig forskjellig oppfatning om hvor syk man må være for å ikke kunne stille på arbeid. På dager hvor jeg har vært virkelig dårlig og har tenkt at det å få sykemelding ville være helt opplagt, har det vært veldig vanskelig å komme til enighet.
Kommunikasjonen er veldig dårlig, hun bagatelliserer problemer, avbryter, og har et tonefall som gjør at jeg føler meg usikker og får følelsen av at hun sitter og tror at jeg lyver om problemene. Hun besvarer det ofte litt konfronterende, rister på hodet og sier oppgitt som "Ehh... Jeg kan jo ikke gi deg sykemelding bare fordi at du er litt ... i dag"
Man må diskutere seg til sykmelding, og da får man gjerne bare sykmelding for den ene dagen, gjerne med beskjed om at man egentlig kunne ha gått på jobb, og beskjed om å gå neste dag. Ved siste besøket var jeg helt på bristepunktet til å gråte da jeg ikke følte jeg ble tatt seriøst, og måtte ta denne diskusjonen da akkurat det var det siste jeg trengte å tenke på den dagen.

Norsken hennes er ganske gebrokken og kan være litt vanskelig å forstå til tider, og dette kan være litt av årsaken til at kommunikasjonen blir som det blir. Jeg valgte å bytte fastlege pga. jeg sliter litt psykiske ting i forbindelse med konflikter på arbeidsplassen. Jeg har ikke tatt dette opp med henne, og jeg føler ikke at Ghazwa er en lege jeg kan ta opp slike tema med. Hun virker lite sympatisk, konfronterende, nedlatende, og er ikke en lege jeg føler jeg kan være åpen og ærlig med.

Vennlig og rolig lege

Veldig uenig i inntrykket fra noen andre. Jeg synes hun opptrer vennlig og interessert i det du forteller.

Det er greit at hun skriver inn på PC mens du forteller, for er ikke det jobben hennes å få ned alt?

Har opplevd å bli hørt og sett hos denne legen.

Ryddig, men dårlig kommunikasjon

Synes i utgangspunktet denne legen får litt for mye pes på denne liste: Jeg har aldri følt meg utrygg på den informasjonen jeg får, og hun er aldri vanskelig å be om henvisning, resept og lignende. Har heller aldri opplevd at hun ikke har tid til meg, eller at det er problematisk å spørre om flere ting på samme time.

Utfordringen er at hun ikke er så god på kommunikasjon: hun sitter stort sett og ser på dataskjermen sin, og søker opp informasjon mens du prater. Jeg har fått resept eller legeerklæringer kun basert på hva jeg forklarer, uten at hun faktisk gjennomfører noen undersøkelser på meg.

Kjekke legesekretærer som er flinke i jobben sin. Aldri vanskelig å få time.