Mariann Rakova Mathiesen

Autorisasjon (1984)

Østerås Legekontor Telefonnummer67 16 75 7067 16 75 ...
Otto Ruges vei 80 1361 Østerås
Mariann Rakova Mathiesen er en av 127 fastleger i Bærum

Siste vurderinger av Mariann Rakova Mathiesen

Meget dyktig og tilstedeværende lege

Vi er superfornøyde med Mariann! Hele familien er enige om at vi aldri har hatt en så god, varm, kunnskapsrik og klok lege før.

Mariann har tid til å lytte, er tilstede og har en væremåte som gjør at man føler seg sett, trygg og ivaretatt.

Den beste fastlegen jeg har hatt! faglig våken og sterk og super til å kommunisere

faglig veldig oppdatert og sterk, tar initiartiv til videre undersøkelser og oppfølging. stiller alltid opp ved behov. ryddig gjennomgang av undersøkelser, varm og forståelsesfull. ser helepasienten. klok i ordet beste betydning. Kan varmt anbefales. håper hun passer gidt på seg selv også hun som er så utolig god til å ta vare på alle andre.

Slurvete leger og sure resepsjonister

Jeg har hatt Østerås som fastlegekontor hele livet. En ting er at jeg hver eneste gang jeg er syk føler at jeg tar opp tiden deres unødvendig, med ekstremt frekke resepsjonister og overlegne leger.

Jeg var syk flere ganger en vår for noen år siden - legene på Østerås sa jeg bare skulle ta tiden til hjelp. Først etter tre måneder hvor jeg aldri ble frisk tok de seg bryet for å sjekke om jeg hadde kyssesyken - noe jeg hadde alle symptomene for. Det viste seg at jeg hadde gått rundt med kyssesyken alle gangene den våren jeg hadde vært hos de. Det var ingen oppfølging etterpå, noe som gjorde at jeg ble syk hele tiden i tiden etterpå også. Da jeg gikk til Østerås for å fortelle om problemene - søvnvansker, dårlig imunforsvar, streptokokker etc. ble jeg aldri tatt seriøst. De tok ingen sjekker for å se om jeg manglet noe vitaminer - noe man ofte gjør etter kyssesyken. Det endte med at jeg måtte dra på Volvat; med en gang fikk jeg vite at jeg manglet diverse vitaminer og fikk piller for det.

Nå denne uken var jeg syk igjen; respesjonisten der får deg til å føle deg som avskum. Hver gang jeg har vært hos Østerås går jeg ut med en vond følelse i magen fordi jeg føler meg oversett og sett ned på. Denne gangen igjen var de slurvete og sa ikke jeg hadde slimhinneinfeksjon i halsen - noe de først bekreftet etter at jeg spurte om det var det det var.

Prikken over i'en var da jeg i timen over ba om sykemleding til jobben, men fikk beskjed om at det ikke var noe problem å ringe respesjonen dagen etter for å få den. Hun spurte om jeg ville ha den tilsendt eller om jeg kunne hente den. Siden jeg er syk, ba jeg om å få den tilsendt siden det var samme for de om jeg hentet den selv eller om de sendte den. MEN da jeg ringte dagen etter for å få sykemelding for den dagen og, kom det plutselig frem at jeg måtte betale 150 kroner for å få den tilsendt hjem. Resepsjonisten mente det var min oppgave som kunde å spørre om det kostet noe å få et lite brev - ikke legekontorets... Så nå måtte jeg altså først betale for legetime (hvor sykemeldingen var grunnen til at jeg kom, men jeg fikk den ikke da) også to fakturarer på 150 kroner for å få sykemeldingen min.

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være så uhyggelige mot kundene sine, da leger tross alt er der for å hjelpe pasientene sine. EN respesjonist skal hvertfall gjøre sånn at du føler deg velkommen og forstått, ikke lure på fakturagebyrer uten at jeg har noen ide.

Takk for meg Østerås, jeg kommer aldri tilbake. Håper også folk forstår alvoret om at slurvete leger kan få ganske alvorlige konsekvenser - noe jeg smertelig har fått erfare.

Stort fravær - ofte vikarer

Har hatt denne legen som familielege i mange år. Hun er hyggelig og grei, men jeg opplever at hun er lite proaktiv og må minnes på ting. Mangler faglig nysgjerrighet. Høyt fravær og utstrakt bruk av vikar er et problem.

God og oppfølgende lege

Mariann er spesialist innen allmennmedisin, noe som kommer tydelig fram gjennom hennes brede fagkunnskap! Hun er flink til å strukturere pasientens symptombilde og sette forståelige ord på pasientens plager. Hun gjør undersøkelser og forklarer samtidig betydningen, noe som gir pasienten "eierskap" til eventuelle sykdommer - og myndiggjør pasienten med tanke på egen helsetilstand. Hun er god på oppfølging, og vet hvem du er. Ved siden av hennes medisinske kunnskaper er Marianns beste side at hun er jordnær og ydmyk med tanke på legekunnskapens og helsevesenets begrensninger. Mitt inntrykk av Mariann er at hun forstår at pasienten kjenner sin egen kropp best. Det eneste negative med denne legen, er at hun litt for ofte har vikarer.

Det er store forsinkelser på Østerås Legekontor, og inngangspartiet er en hån mot taushetsplikten, med avlevering av prøver og betaling i fullt påsyn. Telefontjenesten er begrederlig med forferdelig lang ventetid og sinna sekretærer, men de har smarte SMS- og internettløsninger for timebestilling, og er raske på besvaring av e-post - da er de også langt hyggeligere. Timebestilling er dermed godt tilpasset yngre mennesker med kjennskap til moderne teknologi.