Anette Katharina Bender

Oscars gate 12 0352 Oslo
Anette Katharina Bender er en av 530 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Anette Katharina Bender

Ikke fornøyd

Jeg var i utgangspunktet veldig positiv til Anette da jeg startet hos henne. Men dessverre har kommunikasjonen blitt dårligere og dårligere oss imellom -noe som selvfølgelig også kan ha noe med meg å gjøre! Vi har hatt våre uoverensstemmelser, men som profesjonell lege burde man kunne forvente å bli snakket ordentlig og pedagogisk til. Jeg er usikker som vordende mor og siste besøk endte med at Anette hevet stemmen og slo i bordet. Jeg gikk gråtende derifra og vet ikke om jeg orker å si dette til henne - eller om jeg bare bytter lege.
Det virker som om det jeg forteller henne om min sykdomstilstand ikke går helt inn på henne, at hun ikke tror helt på det jeg sier. Jeg har måttet forsvare min sykdom ovenfor henne og som ME passient er dette veldig slitsomt. Jeg har ufrivillig hatt livet på vent de siste 3 årene og det er det absolutt ingen som vil!
På meg virker det som om hun har «bestemt» seg for at jeg skal kunne klare å bli raskere frisk enn det som faktisk er realiteten. Så dessverre ingen god balanse mlm pasient- og legeforholdet her...

En usedvanlig dyktig, vennlig, klok og pålitelig lege

Jeg har hatt dr Bender som fastlege over flere år og har fått en oppfølging som langt overgår det man kan forvente av en fastlege. Hun er empatisk, lytter, er løsningsorientert, meget intelligent og vennlig. Jeg anbefaler henne på det aller varmeste!

Utrolig dårlig lege

Mange tilfeller av dårlig kommunikasjon- f.ek la igjen beskjed på svarer angående barnet mitt sin tilstand. Jeg prøvde å ringe flere ganger tilbake for å kunne avklare informasjonen. Uakseptabelt.
Måtte også krangle meg til oppfølgings time med lege da min datter hadde extremt høy CRP.
Fikk også beskjed om å ta meg sammen etter en vanskelig samtale med lege da jeg sto alene med omsorgen for 2 barn. Og i den sammenheng var ikke tilgjengelig med samtale med NAV.
Trodde jeg skulle møte en lege med evnen til å kommunisere og være profesjonell, det skjedde ikke.

Svært vanskelig tilgjengelighet

Ringer man legene i Oscarsgate for å få time hos Bender, kan det ta opptil 2 uker før man får time.

Blid og hyggelig lege, men svært lite tilgjengelig.

Fantastisk

Veldig flink til å sette seg inn i pasientens behov og se helheten, ikke bare symptomene hver for seg. Positiv utstrålig og kommer raskt til det viktigste fordi hun lytter.

Svært lite empatisk og imøtekommende lege

Ettersom mitt legekontor har stengt grunnet ferieavvikling ble jeg henvist hit. Bender var ikke imøtekommende og snakket til meg på en svært nedlatende måte. Jeg følte meg ikke ivaretatt og ble møtt med utsagn som "Jeg har ingen empati for forkjølelse" og "Du kan ikke tro at du kan forhandle deg frem til en sykemelding." Fikk heller aldri snakket ferdig da hun konsekvent avbrøt meg. Gikk derfra med en dårlig følelse og følte meg rett og slett tråkket på. Styr unna!

Den mest nedlatende fastlegen jeg har hatt

Opplevde å ikke bli tatt på alvor når jeg kom til konsultasjon. Var krevende å nå igjennom og dersom jeg var uenig i hennes tanker ble hun rett og slett sur.

Nedlatende og Dømmende

Når man går til en lege, så er det ofte fordi man har en engstelse over noe. Jeg dro til Bender, for første gang, og prøvde å forklare (dog på en klumsete måte), hva jeg ønsket å få sett på.

Siden Bender ikke vet noe om min familiebakgrunn eller sykdomshistorie (verken om det hadde vært noe psykologisk eller fysisk); så synes jeg hun dømte meg før jeg fikk fortalt noe.

Nå er jeg rett under 30 og uten noe familie (verken mor, far eller noen). En lege skal kunne prøve å få et bilde av pasienten før man kommer med en krass tilbakemelding. Når man er helt alene og mangler trygghetsfølelse, så hadde det hjulpet med en innsiktsfull lege. Jeg er skikkelig skuffet og ble faktisk lei meg etter å ha vært hos henne.

Varm lege som ser helheten

Jeg valgte dr Bender som lege for mer enn 10 år siden fordi hun var kvinne. Jeg oppdaget fort at hun også er meget kunnskapsrik og at hun lytter til det jeg har å si.

Hun er også utdannet naturlege og jeg har av og til prøvd litt mer naturlige medisiner mot mindre plager, med overraskende god effekt. Nå er jo selvsagt en del tradisjonelle medisiner laget av urter de også. Når det har vært nødvendig skriver hun selvsagt ut de medisiner som trengs for at en skal bli frisk. Har ikke opplevd råd om urter som påtrengende, men nyttig.

Hun har også henvist videre til spesialisthelsetjenesten, fysioterapeuter, kiropraktor, etc. når det har vært nødvendig.

Anette er en populær lege, samtidig som hun kun er tilstede noen dager i uken, og i perioder kan det være vanskelig å få time hos henne. Det gjør at en som pasient tenker seg godt om, kanskje for godt, før en booker time. Når en kommer har en ofte samlet opp mange ting og det kan bli vanskelig å huske alt.

Frustrert og såret

Blir ikke tatt seriøst. Lar meg ikke prate ferdig. Har en sykdom som trenger god oppfølging, noe jeg IKKE får. Hun liker bare å høre seg selv prate. Føler meg frustrert og såret over dårlig hjelp.

Flink, for streng til tider.

Jeg har opplever at Anette K Bender som en dyktig lege som kan sine ting,
Det som ikke er så bra er at hun er for streng,alt skal være slik hun mener er best. Hun tar seg ikke altid tid til å høre på passienten,hun har bestemt seg og slik er det.Hun kan til tider også virke uhøflig i sin strenghet

Jevnt over god

Hver gang jeg er hos Bender føler jeg at det nesten er som å møte på bestemor. Hun er snill, omtenksom og varm. Jevnt over føler jeg at hun tar meg på alvor, men jeg har også opplevd - som andre her påpeker - å bli sendt hjem med en resept på noe som viser seg å være alternativmedisinske preparater.

Dette har dog bare skjedd én gang og jeg opplever som regel at hun ut fra symptomer skriver ut skolemedisin om hun vurderer det som best.

Lang ventetid og litt vel mange urter

Jeg opplever henne som lyttende og tålmodig, men blir alltid litt skuffet når jeg går derfra og etterhvert skjønner at det jeg fikk på lappen ikke er et vanlig legemiddel, men en urte-té eller salve laget av et utvalg utvannede hageplanter.

Jeg blir liksom aldri helt hørt til tross for at hun lytter og nikker og sier "mhm" mens jeg prater. Og jeg er aldri inkludert i hva jeg får på resept. Det er fortvilende når man alltid må vente tre uker på time, og så får noen hekseremedier som ikke gjør noen som helst nytte. Tilbake til start.

Helse eller karma

Jeg har hatt Bender som lege i mange år, jeg blir først og fremst vurdert som frisk! Hennes antroposofiske bakgrunn og kunnskap gjør at jeg blir herre i eget liv. Hun er varsom med medisiner som gir bivirkninger og er flink til å informere om disse.

Nå bytter jeg likevel lege for jeg opplever at utfordringene jeg møter ikke er noe hun har noe med, men at de er mitt karma. Det er de jo, men er det ansvarsfraskrivelse fra legen at jeg opplever at jeg ikke får støtte?

Trygg og ok

Anette er fin og fornuftig, men løsningen på alle problemer er å gå tur.. Ofte rett, men ikke alltid. Litt slitsomt noen ganger, da jeg føler jeg må slite for å bli tatt seriøst, ikke bare bli dyttet ut på tur. Er sjelden hos legen, så renner ikke ned kontoret. Ellers er hele mennesket viktig hos Terapeutikum, og det er bra.

Antroposofisk lege

Anette Bender er en dyktig lege som lytter, ser deg og kommer med gode råd. Hun ser deg som et helt menneske i stedet for et symptom noe jeg synes er helt essensielt for å kunne betegnes som en god lege. Hun har bakgrunn bar i allmennmedisin og i antroposofisk medisin, som gjør at hun er god skolert i både skolemedisin og naturmedisin. Jeg har kommet ut derfra med både antibiotika og homeopatmedisiner i lomma samtidig. Jeg er veldig glad for at jeg har en lege som ser oss pasienter i et litt videre perspektiv enn de fleste andre leger jeg har vært borte i.