Maja Husa Jakobsen

Autorisasjon (2005)

Maja Husa Jakobsen er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Maja Husa Jakobsen

Verste legen jeg har hatt i livet mitt.

Jeg er ei døv jente og har vært hos henne 3 ganger. De 3 gangene var ikke et hyggelig møte med henne. Hun viste meg ikke hva hun har skrevet i journalen.

Hun har bestilt en time hos fyiso til meg uten at jeg vet om dette. Også jeg måtte betale 700 kr for dette, bare fordi jeg har ikke møtt opp til denne timen. Det er ikke min feil at hun har ikke gitt informasjon/beskjed til meg om dette.

Jeg anbefaler til dere alle: ikke ha henne som en lege. Finn en annen, værsåsnill. Hun er bare en dritt...... Dere kommer til å angre om dere får henne som en lege, tro meg.

mistenksom

Er ganske vanlig lege. Virker imidlertid veldig mistroisk, som jo er litt rart og ganske ubehagelig når en er der for å få hjelp.

Nektet bl.a. å vise meg hva hun skrev i journalen. Da lurer en jo på hva i all verden som skrives der.

Lite tilstede

Jeg er veldig enig i de andre beskrivelsene her. Maja fremstår som en kompetent lege, men følelsen av å bli møtt og sett på en ordentlig måte har uteblitt. I løpet av de tre årene jeg har hatt henne som fastlege, så har jeg hatt flere møter med vikarer enn henne. Å si at jeg har hatt en fast lege er derfor en stor overdrivelse.

Var ikke fornøyd med henne

Hun virker som en ok lege, men hun brukte aldri tid på meg. Har vært hos henne flere ganger før jeg bestemt meg å bytte. Og hver gang hun var lite interessert i problemet, og bare sier noe som jeg må vente og se. Det kan hende at hun ikke vet og skal ikke lete etter noe informasjon heller. Til slutt måtte jeg bytte, siden det er ikke noe vits å komme til en lege som hjelper så lite.

Teknisk dyktig og presis. Savnet å bli sett og lyttet (godt nok) til

Min tilfredshet ligger midt på treet pluss etter konsultasjonene jeg har hatt som har omhandlet halsbetennelse, blodprøver og lignende, fysiske konktete behov. Jeg har ikke brukt henne som døvelege, og kan derfor ikke uttale meg om dette.

Hun fremstår som en svært teknisk dyktig, kunnskapsrik, presis og stødig lege. Jeg har alltid følt meg komfortabel i møte med ymse sterile appraraturer. Hun gir dessuten gode, informative og jordnære svar de gangene jeg har uttrykt min nysgjerrighet overfor ulike undersøkelser.

Aller mest savner jeg likevel å bli sett
- i form av konkrete blikk opp fra dataskjermen
- i form av at hun tar seg tid (eller i alle fall later til å ha tid, hverdagen på legekontoret er sikkert hektisk)
- i form av å lytte mer

En god lytter lar pasienten snakke, men viser også ydmykhet og várhet i å fange opp kommunikasjon som foregår i det subtile og usagte rom. Den gode lytter stiller gode spørsmål. Dette har jeg savnet i konsultasjonene.

Når det gjelder behov i det mer emosjonelle, psykiske spekter, er den ovennevte egenskapen enda mer av betydning.
Jeg savnet å møte en på den hjelpende side som stilte spørsmålene som vitnet om forståelse og innlevelse, spørsmål som borrer forbi og gjennom skam, tungsinn og fravær av overskudd.

Jeg sier meg tilfreds med å ha fått henvisning videre og bli tatt på alvor. Vegen dit opplevdes likevel å avhenge i litt for stor grad av mitt eget overskudd og egne ressurser, selvinnsikt og kunnskap.

I tillegg til å henvises videre (noe som kan ta ca. 3 mnd.), kunne jeg ønske
- at hun var offensiv og forutseende i form av å tilby/foreslå en oppfølgingssamtale
- og/eller forsikret seg om at jeg ville ta kontakt og bestille ny time etter en viss tid
- og/eller etterspurte hvordan det stod til med nettverk/lufteventil i livet mitt inntil jeg kom meg videre i systemet