Marthe Kristin Kongshaug

Autorisasjon (1992)

Marthe Kristin Kongshaug er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Marthe Kristin Kongshaug

Dette BØR du lese og jeg håper at Kongshaug også leser dette en dag

Kongshaug er den verste legen jeg noen gang har vært borti. Hun er alltid stressa, uoppmerksom og uengasjert, og man får dårlig samvittighet for at man i det hele tatt har kommet til henne.

Jeg var i en veldig vanskelig livssituasjon etter at min mor fikk påvist spredning av kreft til leveren etter å ha vært kreftsyk i mange år, og jeg klarte ikke å være i arbeid etter å ha fått denne beskjeden. Kongshaug sykmeldte meg i en periode, men så fort NAV kom med i bilde, så hadde hun for første gang en lengre samtale med meg der hun sa at hun ikke kunne se at jeg hadde noen predisposisjoner til depresjon og antydet at det var jobben min som førte til at jeg ble deprimert. Hun anbefalte at jeg fikk meg jobb på en cafe hvor min mor kunne besøke meg, så blir alt bra!!! Det er helt UFATTELIG at en lege kan behandle en pasient på den måten. Hun burde ikke få lov til å fortsette som lege for hun har definitivt ingen god vurderingsevne, og heller ingen medmenneskelige egenskaper som en lege burde ha, og i mitt tilfelle, så bidro hun til at jeg havnet veldig langt nede. Jeg har selvfølgelig byttet lege. Min mor døde ca. tre måneder etter at Kongshaug oppfordret meg til å få meg jobb på en cafe for å unngå depresjon..

God fastlege

Pragmatisk innstilling, men tar seg også tid til en god samtale ved behov.
Jeg oppfattet legen som litt brysk ved første besøk, men har etterhvert erfart at mine problemer og evt. innspill ifht. behandling blir tatt på alvor og at hun gir god oppfølging til både meg og mitt barn.

Uprofesjonelt utilgjengelig

Her finnes inget forværelse, så man må ringe legen direkte for å bestille time. Ved mitt forrige forsøk sommeren 2012 var jeg på vent i telefonen i litt over en time før jeg la på og droppet besøket.
I dag fikk jeg time fort og greit, men da jeg ankom viste det seg at hun egentlig ikke hadde tid til meg likevel. Etter halvannen time med venting uten noen form for informasjon om forsinkelsene, dro jeg med uforrettet sak og bestemte meg for at lege Marthe Kongshaug har fått kaste bort nok av min tid.

På pluss-siden kan det nevnes at hun har vært velvillig innstilt til reseptskriving pr. brevveksling fra tid til annen.

God oppfølging

Jeg har hatt Marthe som fastlege i fire år. Visst er hun ofte stresset, og systemet legekontoret har uten resepsjon er ikke helt heldig. Men hun har gitt meg god oppfølging både i en livskrise, med å finne ut av allergi og diverse småting. Hun kan være empatisk og tålmodig, og har humor, og det har aldri vært vanskelig å få akuttime.

min inntrykk

Jeg anbefaler ingen til å ha henne som fastlege.
Hun har aldri tid til å prate med deg.
Før man kommer inn og sitte seg, begynner hun å spørre fødselsdato.
Jeg hadde henne som lege i 3 år. Hver gang jeg gikk, spurte hun om historien min. i 2013 var jeg hos henne 22 ganger hvergang jeg gikk spurte hva er problemme. Hun husket ikke ansiktet mitt engang. Jeg har fortalt henne mer enn 10 ganger at jeg er gift og hun har skrevet det på pc-en sin. Men aldri husker det.
Man får ikke snakke med henne rolig og diskutere hva som er problemmet. Før du begynne å si noe så er hun ferdig skrevet resepten.
Hun virker stressende og opptatt alltid.