Trond Helge Orlin

St. Olav Medisinske
St.Olavs gate 3 C 0165 Oslo
Trond Helge Orlin er en av 528 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Trond Helge Orlin

Dyktig, men krever en del av deg som pasient

Jeg har hatt Trond Orlin som fastlege i over 10 år nå og oppfatter han som faglig dyktig og seriøs som lege. Han er hyggelig og lett å prate med (ihvertfall om sykling). MEN -

Trond har tilsynelatende en vegring for å behandle eller medisinere. Han konkluderer ganske ofte med at livsstil er årsak til problemet og han vil se egeninnsats før han evt. vil gjøre noe. Dette er vel og bra, men for min del synes jeg han drar det for langt.

Jeg har over mange år hatt problemer med urinsyregikt (podagara) og det tok 5 år før han ville sette meg på medisiner. Det løste i stor grad problemet, og jeg tenker at jeg kunne unngått mye smerte og problemer om vi hadde startet dette tidligere.

Jeg har videre hatt kronisk betennelse i høyre akilles, også over mange år. Dette avfeier han som "umulig" å behandle og er ikke interessert i å forsøke å gjøre noe med det. Godt mulig at han har rett, men jeg skulle ønske at han på mine vegne ville lagt seg litt mer i selen ettersom han vet at jeg har slitt med dette i mange år.

Trond er forøvrig svært opptatt av sykling og prater gjerne som sine daglige turer fra Asker. Generelt virker han mer positiv til mennesker som holder seg i god form, og tilsvarende negativ til de som ikker er så flinke til det. Litt paradoksalt med en lege som helst vil ha friske pasienter...

Når det gjelder legesenteret St Olav Medisinske er de nokså håpløse. Det tar som regel lang tid å komme gjennom på telefon, og det er sjeldent mulig å få time innen 7 dager. Dette er det som irriterer mest og grunnen til at jeg nå vurderer å bytte fastlege/legesenter.

Kompetent

Han er en "no-nonsens"-type, enten liker du en som er uten dill-dall og likefrem, eller så får du velge en annen type person. Toppscore fra meg!

Fraværende

Fraværende i den forstand at han ikke viste svært lite interesse i meg og de problemene jeg kom med. Smertene jeg nevnte undersøkte han ikke. Han tok aldri på meg. Han bestilte kun blodprøve som fortalte st alt tilsynelatende var OK. Mitt legebesøk var dermed helt verdiløs og jeg fikk ingen hjelp.

Jeg spurte om min blodtype fordi jeg vurderte å kanskje forandre på kostholdet mitt. I det han fikk vite om hva årsaken til at jeg lurte var, begynte han å rulle med øyne. Jeg utfordret han på hvorfor og han svarte med: "ja noen velger å tro på gud også, men det er jo bare tull".

Med andre ord så opplevde jeg ham som meget useriøs i sin praksis som "lege".

Dyktig og effektiv

Jeg er svært fornøyd med Trond. Får alltid svar på edialog og føler meg ivaretatt når jeg er på besøk.

Svært gode lege og samtalepartner

Har brukt samme lege i mange år og er svært fornøyd med, oppfølging både i forhold til hode og kropp.

Dyktig og forståelsesfull

Hatt Trond som fastlege i mange år. Lytter, gjør gode observasjoner og er seriøs. Er direkte og tydelig i sin kommunikasjon, samtidig som det er rom for humor - noe jeg setter pris på. Jeg slapper alltid av under konsultasjonstimene, og har til nå ikke fått inntrykk av å bli avfeid eller overkjørt. Meget fornøyd.

Ikke min type lege

Virker uinteressert og litt upersonlig. Liker mer den "bablete" typen. Kanskje grei for noen, men jeg liker en lege jeg kan prate mer åpent med.

Ikke bra

Hadde Trond som fastlege i mange år. Feier dessverre ting alt for raskt bort. Dårlig lytter. Jovial person, men der stopper alt positivt. Styr unna! Legekontoret i sin helhet er også labert, sure sykepleiere, vanskelig og nå de på tlf osv.

En dårlig lege. Kort sagt.

Jeg har fått ingen hjelp hos denne legen.
Bortkastet tid og penger
Eneste anbefalingen var ofte "Vent til det går over"
Latterlig

kan ikke anbefales

Jeg ble anbefalt Dr. Orlin av helsesekretæren, da den legen jeg egentlig hadde valgt, aldri var tilstede.
Førsteinntrykket av han var helt ok, men så kom jeg i en veldig tung periode psykisk, og Dr. Orlin presterte å bare feie det hele vekk, jeg prøvde å få frem at jeg var litt bekymret fordi jeg drakk så mye alkohol hver dag, men da presterte han å si "hahaha..men da er det jo bare å ta noen antabus da.."

Byttet fastlege etter det og fikk mye bedre hjelp.

Beste legen jeg har hatt!

Jeg har brukt Trond i ca 13 år, og har ingen planer om å bytte. Han har fulgt meg gjennom kroniske plager, svangerskap, enkle plager, henvist til operasjoner, barneplager, osv. En svært dyktig mann med lite dikkedarer. Han hører på hva du sier, men det er ikke gitt at du får noen "mirakelkur". Han sier ting som de er, og det er ikke sikkert at det stemmer med din oppfatning. Alltid i godt humør, og kjapp i replikken. Føler meg alltid godt ivaretatt hos Trond.

En fremragende lege etter min smak!

Trond er faglig dyktig (jeg er i bransjen selv), humoristisk men seriøs, og ikke minst behersker han kunsten å småprate og å få pasienten til å slappe av. Han gir også inntrykk av å mene at dersom pasienten mener det er noe galt - så ER det som regel noe som er galt.
Familien har hatt Trond som fastlege i mange år, og opplever alltid å bli tatt på alvor. Det være seg for kroniske plager, forbigående småplager, sosiale- eller psykiske plager. Jeg er uenig med de som mener at han er mindre egnet for mentale plager. Min erfaring er at han også tar slikt alvorlig, og han har heller vært pådriver for behandling og tiltak enn å avfeie det. Noen ganger kan det kanskje gå litt fort i svingene for Trond, men når man påpeker det ler han av det selv og gjør det som må gjøres. Det eneste beklagelige er at det er vanskelig å få time hos ham - han er antagelig alt for populær

Hel ved

Har hatt Trond som fastlege i 7-8 år nå og er meget fornøyd. Han er pragmatisk, bruker gjerne internett og skriver ut resept på allergimedisin uten å forlange et unødvendig besøk på hans kontor.

En lege på det jevne.

Hyggelig kar som jeg ikke alltid får helt tak på. Har hatt han som fastlege i 6 år. Hvis du er sikkelig syk (både fysisk og psykisk) tar han tak i ting å fikser og ordner, Har du derimot en bra dag enda du er dårlig (fysisk eller psykisk) så syntes jeg han til tider avfeier deg litt for lett. Så noen ganger har det straffet seg litt å ha en god dag. Aldri hatt noen spesielt negative hendelser, så det meste er ganske positivt. Ved 2 anledninger har han virkelig brettet opp armene å ordnet ting for meg. Syntes det blit litt dumt noen ganger at man må "spille" litt ekstra syk å dårlig for at han ikke skal ta lett på det, de gangene følses som han ikke tar din side, så må man ta en ekstra runde i systemet og det er veldig dumt på alle måter. Alltid veldig hyggelig vikarer.

Beste lege i verden!!!!

Alt for mange leger gir alt for mange medisiner for lett. Ikke Trond! Han vurderer først hva finnes der ute i din rekkevidde som er tilgjengelig for å bli bedre. Har du influensa, legg deg og sov, ja, det tar ett par dager ekstra, men er det ikke bedre enn å ta antibiotika?? Han har alltid tatt meg seriøst og hørt på meg sånn som han var en psykolog. Når jeg trengte en psykolog, han ga meg en henvisning, og til og med en liste over hvem som aksepterte frikortet. Er du hypokonder, er han nok ikke riktig for deg, men vil du virkelig bli frisk på en sunn måte, så er han "The man" :-) .

Ikke for meg

Hadde endelig bygd opp nok mot til å ta tak i mine problemer og fikk anbefalt han av venner. Gikk dit for å få henvisning til psykolog slik at jeg kunne ligge gammel bagasje bak meg og fortsette livet.

Etter å ha tørt å fortelle om meg og mitt, fikk jeg høre at noen gåturer i skogen ville nok løse det meste, og at så lenge jeg var i jobb og var i et forhold gikk det jo bra med meg.

Jeg følte meg utrolig dum og gikk aldri dit igjen.

Kanskje mitt værste møte med en lege

Kom egentlig bare for en henvisning siden min lege er på ferie. Han spurte og gravde i mine problemer, og hver gang jeg svarte undergravde og avfeide han alt jeg sa. Jeg dro derfra med tårer i øynene. Følte meg null verdt og helt misslykket.
Jeg anbefaler INGEN med psykiske problemer å dra til denne legen. Hvis han har vært ditt første møte med å søke hjelp så vit at det ikke skal være sånn. Søk hjelp et annet sted!

Dyktig og direkte

Trond har jeg gått til i 4 år og selv om jeg har flyttet lengre vekk så vil jeg ikke bytte. Han er presis, imøtekommende, konkret og vi går rett på sak. Han gir meg gjerne noen veiledninger og tips, og ber meg prøve ut konkrete ting før han henviser meg, og det har fungert! Han spør ofte om det er noe mer jeg lurer på eller har problemer med før jeg går. Han har også humor og det er lett å ende opp i diverse digresjoner. Jeg kan kommunisere med han via nettsiden til legesenteret så i blant slipper jeg å dra ti han, samt at det er enkelt å booke timer!

Hyggelig lege

Har hatt ham som fastlege en 5 års tid. Venter vanlighvis til det siste med å gå til legen. Vi har snakket mye om placebo effekten, dvs. han nevner det flest ganger. Kanskje har dette noe for seg i mitt tilfelle, siden alle symptomene forsvinner som dugg for solen etter et besøk hos ham. Om dette skyldes legens personlighet er vanskelig å si. Frisk uten medisin...hvem kan ønske seg noe bedre.
Kunne allikevel ønsket meg at han lettere henviste meg videre. Får følelsen av at det er økonomien som gjør at han helst ikke vil gjøre dette.

Kul type, men ikke en lege jeg ønsker å ha

Jeg hadde vært hos han et par ganger tidligere, og det gikk greit. Han er en kul type som er veldig laid-back.. Det jeg kan si om meg er at jeg går ikke til legen hvis jeg absolutt ikke må.. Da jeg kom til han den siste gangen, forklarte jeg at jeg var deprimert og spurte om å få en psykolog, men ble avslått.. Som sagt, skal mye til for at jeg ber om hjelp.. Her er jeg, 19år gammel.. Han vet ikke mye om meg eller min historie. Men det jeg får til svar er " nei, det tror jeg ikke du trenger.. Det finnes mange andre som trenger det mer enn du.." (!) Han sendte med meg en bok om kognitiv terapi, og ba meg om å ta meg sammen, å legge problemene på hylla.. Ikke min type lege...