Ingen venteliste for bytte av fastlege

På legelisten tilbyr vi en tjeneste der du kan bestille varsel på sms om når legen du ønsker deg får ledige plasser. Noen av våre brukere misforstår og tror at de melder seg på en venteliste når de benytter varslingstjenesten vår, men det er dessverre ikke tilfelle. Det er faktisk ikke mulig å melde seg på noen venteliste for å få fastlege.

Fastlegeordningen fungerer slik at når en lege får ledige plasser skjer tildelingen etter "først til mølla"-prinsippet, så her gjelder det å følge med og være tidlig ute for å sikre seg en plass. Vår varslingstjeneste ble utviklet slik at du skulle slippe å konstant følge med på HELFO's fastlegeoversikt for å finne ut når fastlegen du ønsker deg får ledig plass. Når du mottar varsel fra oss om ledige plasser må du likevel selv registrere bytte så raskt som mulig, enten ved å ringe Fastlegetelefonen på 810 59 500, eller registrere byttet på nettet. Mer informasjon om hvordan du gjennomfører selve fastlegebyttet finner du her.

Varslingstjenesten vi har på legelisten fungerer altså på litt samme måte som når du melder deg på et nyhetsbrev der du får informasjon om når det er salg i butikken. Da får du sjansen til å være tidlig ute og sikre deg en plass først i køen. Om du vil kjøpe noe, eller la være, er opp til deg.

Mange av våre brukere legger inn varsel på flere leger samtidig og tar den som blir ledig først. Dersom de ikke blir fornøyde med den første legen kan de bytte igjen når den neste blir ledig, eller ignorere varselet dersom de ønsker å beholde legen de har. Det er altså ikke nødvendig å melde seg av varslingstjenesten du har opprettet på legelisten.

Du kan vanligvis fritt bytte fastlege inntil 2 ganger i året.