Nå kan du vurdere sykehjem!

Det siste året har vi jobbet hardt for at det skulle bli mulig å vurdere sykehjem og tilsvarende institusjoner i Norge. Nå har vi gleden av å kunne dele at Sykehjemslisten er lansert.

HER KAN DU DELE DINE SYKEHJEMSERFARINGER.

Vi har bygget denne tjenesten i samarbeid med Pårørendealliansen, en ideell organisasjon som jobber får pårørendes rettigheter. Det finnes mange sykehjem i Norge, rundt 800 stykker. og det er veldig mange eldre som har fine dager på disse institusjonene. Og det er tusenvis av hardtarbeidende og dedikerte omsorgsarbeidere som bidrar til fine stunder for de eldste blant oss.

Som i alle andre sektorer, så er det også forbedringspotensial. Det har vært mye omtale i media den siste tiden om pårørende som har kjempet for at sine nære skal få det bedre den siste tiden i livet.

Sykehjemslisten, som vi har kalt tjenesten, gjør det nå mulig for beboere og deres pårørende å dele sine gode, og mindre gode, erfaringer. Som på resten av Legelisten så er alle vurderinger anonyme. Vi deler aldri informasjon om hvem som har skrevet en vurdering med utenforstående. Alle vurderinger blir videre moderert og lest gjennom av ekte mennesker før de blir publisert. Vurderinger som ikke er i tråd med våre retningslinjer vi bli avvist.

Her er svar på noen spørsmål du kanskje har:

Hvem kan skrive vurderinger om sykehjem? Både beboere/pasienter og deres nære pårørende kan skrive vurderinger.

Jeg er pårørende, hva må jeg passe på når jeg skriver en vurdering? Pass på at du ikke skriver vurderingen på en måte som gjør det lett å identifisere den du er pårørende for. Spesielt gjelder dette hvis den du er pårørende til fremdeles er på sykehjemmet eller institusjonen.

Jeg har klaget til Statsforvalteren, kan jeg skrive vurdering? Vurderinger som inneholder anklager om lovbrudd eller feilbehandling kan dessverre ikke publiseres. Selv om du har klaget til Statsforvalteren eller andre organer, så kan du likevel skrive en vurdering på Legelisten. Men i vurderingen må du da passe på å ikke omtale det du mener er lovbrudd eller feilbehandling.

Jeg er kjempefornøyd med mor/fars sykehjem, kan jeg dele det? Naturligvis! Vi vil veldig gjerne at folk deler sine positive erfaringer. Det er tusenvis av flinke mennesker som tar vare på de eldste i samfunnet, og de fortjener honnør og skryt. Positive erfaringer kan også hjelpe andre som skal velge sykehjem for seg selv eller for sine nære. Så del de positive erfaringene du har!

Har du spørsmål eller kommentarer om Sykehjemslisten, så nøl ikke å ta kontakt med oss på post@legelisten.no, eller ta kontakt med Pårørendealliansen på sykehjem@parorendealliansen.no.

Har du en erfaring du vil dele? Eller nysgjerrig på hva andre har erfart å sykehjem i Norge?

Sykehjem i Oslo
Sykehjem i Bergen
Sykehjem i Trondheim
Sykehjem i Stavanger
Sykehjem i Bærum
Sykehjem i Kristiansand

For sykehjem i alle andre kommuner, se vår oversikt.