Har du besøkt noen på sykehjem i det siste?

Sommeren er rett rundt hjørnet, og det er tid for avslapning, solskinn og kvalitetstid med familie og venner. Men før vi kommer for mye inn i feriemodus ber vi deg bruke noen minutter til å vurdere en viktig ting - sykehjemmet.

Mange av oss har eldre familiemedlemmer som trenger ekstra omsorg og assistanse i hverdagen. Et sykehjem kan være akkurat det de trenger for å sikre at de får den omsorgen de fortjener.

I Norge finnes det over 800 sykehjem og rundt 40 000 mennesker har disse institusjonene som sine hjem. Beboere på sykehjem er blant de mest sårbare i samfunnet - mer enn 80 prosent av dem har demens.

I samarbeid med Pårørendealliansen har vi gjort det mulig for deg å dele dine erfaringer med sykehjem i Norge. I en vurdering kan du dele dine synspunkter på kvaliteten til omsorgen som gis, tilstanden på fasilitetene og den generelle atmosfæren på sykehjemmet. Daglig leder for Pårørendealliansen, Anita Vatland, skrev nylig en artikkel om hvorfor det er viktig å høre brukeres og pårørendes meninger. Du kan lese artikkelen hennes her

Ved å høre på beboeres og deres pårørendes erfaringer kan vi få vite hva som fungerer bra ved et sykehjem. Og vi kan hjelpe de som jobber på sykehjemmet med å identifisere områder som trenger forbedring, slik at et enda bedre miljø kan skapes for de eldre.

Å skrive en vurdering om et sykehjem man har erfaring med, kan også gi andre mennesker verdifull informasjon når de skal ta beslutninger om omsorg for sine kjære.

Din mening kan også være med å bidra til å øke bevisstheten om behovet for høy kvalitet på omsorgstjenestene og legge press på sykehjemmene for å forbedre seg. Det gir deg en mulighet til å være en aktiv deltaker i omsorgssamfunnet og bidra til å påvirke omsorgsstandarder og praksis. Det er en måte å uttrykke din støtte til de som jobber på sykehjem og din bekymring for velferden til eldre og sårbare mennesker.

Et godt sykehjem er avgjørende for å sikre god omsorg for våre eldre. Ved å skrive vurderinger og dele våre erfaringer, kan vi bidra til å skape bedre omsorgstjenester og gi en verdig livskvalitet for de som trenger det.

Har du en erfaring du vil dele? Sjekk vår oversikt:

Sykehjem i Oslo
Sykehjem i Bergen
Sykehjem i Trondheim
Sykehjem i Stavanger
Sykehjem i Bærum
Sykehjem i Kristiansand

For sykehjem i alle andre kommuner, se vår oversikt her.