Søketips: hvordan finne frem til leger som har spesiell kompetanse?

Vi får ofte spørsmål om vi kan anbefale leger som er gode på en viss sykdom eller har en bestemt kvalifikasjon. Kan dere anbefale en lege som er god på ME? Eller en som er god på psykiske lidelser? En som er god i engelsk?

Vi har, dessverre, ikke noen god og strukturert oversikt over leger som har er spesielle kunnskaper om bestemte sykdommer eller hvilke leger som snakker hvilke språk. Derimot vet vi at det finnes mye verdifull informasjon om dette i vurderingene skrevet av pasienter. På Legelisten.no har vi ikke selv utviklet noen funksjonalitet som gjør det mulig å søke i selve vurderingstekstene. Men Google kommer oss heldigvis til unnsetning.

Ved å gjøre en litt bestemt type søk på Google kan man relativt enkelt søke i alle vurderingstekstene som er publisert på Legelisten.no. På jakt etter en lege som er flink med barn? Skriv inn følgende søkestreng på Google:

flink med barn site:legelisten.no

Google søker da gjennom alt innholdet på Legelisten.no og returnerer de sidene som inneholder ordene flink med barn.

Tilsvarende kan brukes dersom man er på jakt etter en lege som kan noe om ME. Gjør da følgende søk på Google:

ME site:legelisten.no

Eller ønsker du å finne en lege som kan tysk? Søk da som følger:

tysk site:legelisten.no

Merk at denne måten å søke på aldri kan bli helt perfekt. Søk på «flink med barn» returnerer også treff der pasienten har ment at legen ikke var flink med barn. Og søk på «ME» returnerer vurderinger som er skrevet på engelsk og inneholder ordet «me». Til tross for dette, så håper vi denne måten å søke på via Google kan være nyttig for mange av våre brukere.