Blogg

Finn en hudlege på Legelisten.no

Igjen har vi spurt våre brukere om hva de ønsket at vi skulle legget til på Legelisten.no, og denne gangen var det hudleger som vant avstemningen. Informasjon om drøye 100 privatpraktiserende og offentlige hudleger er nå lagt ut.

Oversikt over hudleger i Norge finner du her.

Hvis du har besøkt en hudlege, så er det til stor hjelp for andre om du deler din erfaring ved å skrive en vurdering. Søk opp hudlegen her, klikk på hudlegens navn i søkeresultatet og når du er på hudlegens profilside klikk så på den blå knappen som heter «Ny vurdering».

Jeg finner ikke hudlegen jeg har gått til i listene deres?

Send oss da en epost til post@legelisten.no med hudlegens navn og evnt. klinikk, så skal vi få oppdatert oversikten.

Hva er forskjellen på «offentlige» og «private» hudleger?

Når man skal velge hudleger er det viktig å vite om man ønsker å gå til en privat eller offentlig hudlege. Her er de viktigste forskjellene:

• Offentlige hudleger : dette er hudleger som har avtaler med helseforetakene og således er offentlig subsidiert. For å gå til en offentlig hudlege MÅ du ha henvisning fra fastlegen eller en annen lege. På grunn av den offentlige subsidieringen vil egenandeler pasienten betaler som oftest være ganske begrenset. Offentlige hudleger kan ha relativt lange ventetider.
  • Private hudleger: dette er hudleger som ikke har avtaler med helseforetakene og hvor pasienten betaler hele regningen selv. For pasienten er det altså mye dyrere å gå til en privat hudlege enn en offentlig. Til gjengjeld trenger man ikke henvisning og ventetiden er som oftest kortere.

Finner du noen feil eller har du forslag til hvordan vi kan forbedre tjenesten? Send oss en epost til post@legelisten.no.

Og sist, men ikke minst: hjelp oss å velge hvilken type spesialistleger vi skal legge ut neste gang ved å delta i vår avstemming.

Del artikkelen med andre: