Finn en barnelege på Legelisten.no

Nå har vi lagt til denne lille, men viktige, gruppen spesialistleger her på Legelisten.no. En barnelege er en lege som har spesialisert seg på det medisinske feltet pediatri, som er læren om barns vekst, utvikling og sykdommer.

Oversikt over barneleger i Norge finner du her.

Hvis du har hatt med barnet ditt til en barnelege, så er det til stor hjelp for andre om du deler din erfaring ved å skrive en vurdering. Søk opp barnelegen her, klikk på barnelegens navn i søkeresultatet og når du er på barnelegens profilside klikk så på den blå knappen som heter «Ny vurdering».

Jeg finner ikke barnelegen vi har gått til i listene deres?

Send oss da en epost til post@legelisten.no med barnelegens navn og evnt. klinikk, så skal vi få oppdatert oversikten.

Hva er forskjellen på «offentlige» og «private» barneleger?

Når man skal velge barnelege er det viktig å vite om man ønsker å gå til en privat eller offentlig barnelege. Her er de viktigste forskjellene:

• Offentlige barneleger: dette er barneleger som har avtaler med helseforetakene og således er offentlig subsidiert. For å gå til en offentlig barnelege MÅ du ha henvisning fra fastlegen eller en annen lege. På grunn av den offentlige subsidieringen vil egenandeler pasienten betaler som oftest være ganske begrenset. Offentlige barneleger kan ha relativt lange ventetider.
  • Private barneleger: dette er barneleger som ikke har avtaler med helseforetakene og hvor pasienten betaler hele regningen selv. For pasienten er det altså mye dyrere å gå til en privat barnelege enn en offentlig. Til gjengjeld trenger man ikke henvisning og ventetiden er som oftest kortere.

Finner du noen feil eller har du forslag til hvordan vi kan forbedre tjenesten? Send oss en epost til post@legelisten.no.