Blogg

Blogg

Finn en hudlege på Legelisten.no

Igjen har vi spurt våre brukere om hva de ønsket at vi skulle legget til på Legelisten.no, og denne gangen var det hudleger som vant avstemningen. Informasjon om drøye 100 privatpraktiserende og offentlige hudleger er nå lagt ut.

Trenger du en hudlege? Se vår oversikt over hudleger i Norge her:

Hudleger i Oslo
Hudleger i Bergen
Hudleger i Trondheim
Hudleger i Stavanger
Hudleger i Bærum

For alle andre byer og kommuner se vår oversikt over alle hudleger.

Hvis du har besøkt en hudlege, så er det til stor hjelp for andre om du deler din erfaring ...

6 steg for å finne en god fastlege

Hvordan finner du en god fastlege? Hvilken fastlege som passer best for deg er i stor grad individuelt. Noen ønsker seg en fastlege som er rask og effektiv, andre ønsker seg en som tar seg god tid, er flink til å lytte og viser empati. For noen er fastlegens kjønn og alder viktig, andre setter utdanning og erfaring i høysetet.

Uansett hva som er viktig for deg kan det være vel anvendt tid å bruke litt tid å velge fastlege. Her er noen enkle steg for å hjelpe deg i letingen:

1. Spør familie, venner og kjente

...

Ikke lenger mulig for fastleger å reservere seg

Den opphetede debatten rundt legers reservasjonsrett som pågikk store deler av året i fjor kulminerte, som mange vet, med at regjeringen bestemte å fjerne behovet for henvisning til abort. De som ønsker abort trenger ikke lenger henvisning fra fastlegen. Fastlegen har likevel fremdeles både en informasjons- og veiledningsplikt ovenfor kvinner som ønsker abort.

På Legelisten.no har vi tidligere informert brukere om leger som har reservert seg mot å henvise til abort. Gitt at slike henvisninger nå ikke lenger er nødvendige, så er denne informasjonen ikke lenger relevant for våre brukere. Vi har derfor nå fjernet den.

Noen leger ...

Finn gynekolog på Legelisten.no

Vi har spurt våre brukere om hva de ønsket at vi skulle legget til på Legelisten.no. Over 800 har svart og hele 40% svarte at de ønsket vi skulle legge ut gynekologer. Det har vi nå gjort: informasjon om rundt 200 privatpraktiserende og offentlige gynekologer er nå lagt ut.

Oversikt over gynekologer i Norge finner du her.

Hvis du har besøkt en gynekolog, så er det til stor hjelp for andre om du deler din erfaring ved å skrive en vurdering. Søk opp gynekologen her, klikk på gynekologens navn i søkeresultatet og når du er på gynekologens ...

Hjelp til å klage?

Vi har tidligere skrevet litt om hvordan man kan gå frem dersom man ønsker å klage på behandling man har fått (eller burde ha fått) og hvordan man kan søke om erstatning dersom behandling man har fått har ført til skade.

Selv om vi (heldigvis) ikke har egen erfaring med å sende inn klager til hverken Fylkesmannen eller Norsk pasientskadeerstatning, så har vi ingen problemer med å forstå at det å klage kan fremstå som både byråkratisk og krevende. Hvem skal man henvende seg til? Hvordan går man frem? Hvor lang tid vil det ta? Og hva kan man ...