Blogg

Blogg

Informasjon til leger som har bedt om å få reservere seg mot vurderinger

Legelisten.no ønsker å informere leger som har kontaktet oss den siste tiden med krav om å få bli reservert mot vurderinger på Legelisten.no om at Datatilsynet har innvilget oppsettende virkning på pålegget om reservasjonsrett.

Dette innebærer at virkningen av den delen av Datatilsynets vedtak som omhandler at leger skal ha en reservasjonsrett er utsatt frem til utfallet av klagebehandlingen.

Datatilsynet med unikt vedtak i europeisk sammenheng

Legelisten.no har mottatt Datatilsynets vedtak om at offentlige finansierte helsepersonell som forvalter milliardverdier på fellesskapets vegne og, enda viktigere, folks liv og helse, skal kunne kreve å reservere seg mot vurderinger fra pasienter på legelisten.no.

Datatilsynet har flere ganger skiftet mening i denne saken og vi håper de vil gjøre det igjen. I en av Datatilsynets første uttalelser om oss, publisert på tilsynets egen nettside i 2014, ble det konkluderte med at ytringer på legelisten.no var beskyttet av ytringsfriheten.

Senere i 2014 skrev Datatilsynet til oss med en anbefaling om at leger burde få lov til å reservere ...

Oppdatering om pågående sak med Datatilsynet

Det er herlig at så mange av dere har støttet saken med både ord og penger. Takk for det! Her følger en liten oppdatering fra oss.

Svar sendt til Datatilsynet

Vi har undersøkt mye og jobbet hardt i det siste, og 29. april sendte vår advokat, Terje Lundby Michaelsen, et svar til Datatilsynet.

Nå må vi vente og se om vi har argumentert godt nok til at Datatilsynet er åpen for alternative forslag eller er villig til dialog for å diskutere hvordan vi kan bevare alles rett til å bli hørt, både pasienter og leger/helsepersonell. Vi ...

Vi ønsker DINE innspill

Vil du være med å påvirke hvordan Legelisten.no ser ut i morgen? Forhåpentligvis synes du allerede Legelisten.no er nyttig, men for å bli enda bedre trenger vi tilbakemeldinger fra både nye og gamle brukere. I den forbindelse invitererer vi deg nå til brukertesting hos oss.

Brukertestingen innebærer at du vil bli presentert for både eksisterende og ny funksjonalitet, og du vil bli gitt ulike oppgaver du skal utføre. Underveis ser vi rett og slett på hvordan du bruker siden. Det hele er på ingen måte en prøve, og det vil ikke være noen korrekt eller feil måte å gjøre ting ...

Vi ber om din hjelp – behold din rett til å bli hørt!

Oppdatering 27. november Datatilsynet har gitt vedtaket oppsettende virkning. Det trår dermed ikke i kraft før vår klage er behandlet av Personvernnemda

Oppdatering 15. november: Datatilsynet har fattet sitt vedtak. Se vår uttalelse i den forbindelse. Vi påklager avgjørelsen.

Oppdatering 11. mai: Vi har lagt ut en mer fyldig oppdatering i en separat artikkel.

Oppdatering 16. mars: Tusen takk for all støtte og oppmuntrende kommentarer!

I løpet av en drøy uke har dere bidratt med ca 20 000 kr, og vi har funnet en strålende advokat (Terje Lundby Michaelsen). Selv om vi ...