Hva gjør en spesialist i periodonti?

God tannhelse er essensielt for vårt generelle velvære, og periodontister spiller en kritisk rolle i å opprettholde sunne tenner og tannkjøtt. Men hva er periodonti, og hva gjør en tannlege som er spesialist på dette området?

Dette blogginnlegget forsøker vi å gi svar på disse spørsmålene, og vi forklarer hvordan disse spesialistene hjelper deg å beholde et sunt smil.

For å finne ut av dette har vi snakket med tannlege Rigmor Flatebø. Hun jobber ved Apollonia tannlegesenter i Stavanger og er spesialist i periodonti. Se videoen under og lær om periodonti.

Hva er periodonti?

Periodonti er en spesialitet innenfor odontologi som fokuserer på diagnosen, behandlingen og forebyggingen av sykdommer som påvirker tannkjøttet og de omkringliggende strukturer som støtter tennene, som benet og ligamentene som fester tennene til kjevebeinet.

Hva jobber spesialister i periodonti med?

Tannleger med spesialisering i periodonti jobber i hovedsak med tannkjøttsykdommer og tannimplantater.

Diagnostisering og behandling av tannkjøttsykdommer

En spesialist i periodonti fokuserer på riktig diagnose og behandlingsplan for tannkjøttsykdommer. Disse sykdommene inkluderer gingivitt, periodontitt, periimplantitt, og gingivale retraksjoner. Hovedmålet er å oppnå et infeksjonsfritt tannkjøtt og beholde tenner med tapt beinfeste gjennom:

• Hygienefase: Her lærer pasienten daglige gode munnhygienerutiner. Tannpleier bistår med riktig teknikk og verktøy, som tannbørsteteknikk og bruk av mellomromsbørster. Hovedfokus er å fjerne bakteriebelegg, som er årsaken til betennelse.
  • Periodontal kirurgi: Ved alvorlige tannkjøttsykdommer kan kirurgi være nødvendig, for eksempel for å behandle tannkjøttlommer, utføre tannkjøttransplantasjoner eller gjenopprette tapt beinfeste.
  • Vedlikeholdsfase: Etter behandling er regelmessig oppfølging viktig. Dette sikrer at tannkjøttsykdommer ikke utvikler seg ytterligere og at riktig behandling gis ved tegn på økende betennelse.

Tannimplantater

Periodontister er også spesialister på tannimplantater, som er en populær løsning for erstatning av tapte tenner. Spesialisten plasserer tannimplantater i kjevebenet og kontrollerer implantatenes tilheling og integrasjon med naturlig vev. Tannimplantater gir pasienter et varig og funksjonelt alternativ for tannrestaurering.

Hva er periodontitt?

Periodontitt er en alvorlig tannkjøttsykdom forårsaket av bakterier som har samlet seg opp på tennene og tannkjøttet. Uten behandling kan den ødelegge det myke vevet og bein som støtter tennene.

Hva er symptomene på periodontitt?

Symptomer kan inkludere rødt, hovent eller blødende tannkjøtt, dårlig ånde, tannløsning, smerte ved tygging, og tilbaketrekning av tannkjøttet slik at tennene ser lengre ut.

Må man ha henvisning for å gå til en spesialist i periodonti?

Det er ikke alltid nødvendig med en henvisning fra en generell tannlege for å besøke en periodontist, men mange periodontister foretrekker at pasienter kommer med en henvisning. Dette kan bidra til bedre kommunikasjon mellom tannlegen og periodontisten, sikre en jevn overføring av pasientens historie og symptomer, og hjelpe periodontisten med å forstå hvilke spesifikke bekymringer eller problemer som bør adresseres. Det kan være lurt å først ta en prat med din vanlige tannlege hvis du tror du kan ha behov for periodontal behandling. De kan gi råd om situasjonen din, og hvis nødvendig, henvise deg til en spesialist for videre vurdering og behandling.

Trenger du en spesialist i periodonti? Sjekk vår oversikkt:

Spesialister i periodonti i Oslo
Spesialister i periodonti i Bergen
Spesialister i periodonti i Trondheim
Spesialister i periodonti i Stavanger
Spesialister i periodonti i Bærum

Spesialister i periodonti i alle andre byer

Spesialister i periodonti spiller en avgjørende rolle i å bevare tannhelsen vår. Gjennom sin ekspertise i diagnose, behandling og forebygging av tannkjøttsykdommer, bidrar de til å sikre at våre smil forblir sunne og funksjonelle. Så neste gang du besøker en periodontist, husk å sette pris på deres bidrag til tannhelsen din, og følg deres råd for å opprettholde en god munnhelse.