Legelisten.no avslører eks-tannlege som arbeider uten autorisasjon

I forrige uke la vi ut informasjon om tannleger som har fått advarsler og andre reaksjoner fra Statens helsetilsyn. Kort tid etter ble vi kontaktet av en bruker som ble bekymret da han oppdaget at tannlegen han nylig hadde benyttet, ifølge opplysninger tilgjengelig på Legelisten.no ikke lenger hadde autorisasjon til å drive som tannlege.

Våre egne undersøkelser sannsynliggjorde at brukerens opplysninger stemte og vi varslet derfor Statens helsetilsyn som nå gransker saken. NRK har nå også undersøkt saken og har skrevet denne artikkelen om forholdet.

Eks-tannlegen det dreier seg om er en 59 år gammel mann i Sandefjord som ved tre anledninger har fått advarsler fra Statens helsetilsyn. I mai 2013 mistet han sin autorisasjon. Slik det ser ut har han, til tross for at han ble fratatt sin autorisasjon, fortsatt sin virksomhet som tannlege.

Da vi la ut informasjon om irettesettelser tannleger har fått fra Statens helsetilsyn i forrige uke var det enkelte som var kritiske til dette. Tannlegeforeningen uttalte blant annet at de ikke syntes slik informasjon hadde noen særlig verdi for publikum.

Vi har, på den annen side, hele tiden ment at dette er relevant informasjon som pasienter enkelt burde ha tilgang til. En reaksjon fra Statens helsetilsyn ilegges kun dersom en tannlege har brutt sine lovpålagte plikter. I de fleste tilfeller er det relativt alvorlige forhold som ligger bak en slik irettesettelse. For en pasient som skal velge seg en ny tannlege er dette i høyste grad relevant informasjon.

Åpenhet rundt slik informasjon har nå også bidratt til avsløringen av en person som tilsynelatende har operert som tannlege til tross for at han ikke har autorisasjon. Responsen vi har fått fra brukere er også overveldende. Mange tusen har i løpet av bare noen dager benyttet seg av muligheten til å sjekke om sin nåværende eller mulig fremtidige tannlege har fått noen reaksjoner fra Helsetilsynet. Vi i Legelisten.no vil derfor fortsette å kjempe for at pasienter på en enkel måte skal kunne få tilgang til informasjon som er relevant når man skal velge en ny lege eller tannlege.

Er det noen spesiell informasjon du kunne tenke deg var tilgjengelig på Legelisten.no? Send oss en mail til post@legelisten.no og vi vil gjøre vårt beste!