Sjekk hva tannlegen koster

Vi har inngått et samarbeid med hvakostertannlegen.no som gjør at alle våre brukere nå enkelt kan sjekke prisen på ulike behandlinger hos en tannlege på Legelisten.no. Vi har også gjort det enkelt å rangere tannleger basert på pris.

At det er store forskjeller i kvaliteten i arbeidet tannleger gjør er ingen hemmelighet. Det er vist i undersøkelser, som denne, og er også tydelig når man leser brukervurderinger skrevet om tannleger her på Legelisten.no. For tannleger er det imidlertid ikke bare kvaliteten som varierer: Mens alle fastleger tar (nesten) de samme prisene, er det betydelige prisforskjeller mellom tannleger.

Før en velger tannlege bør en derfor forsøke å orientere seg både om kvaliteten i arbeidet som gjøres og prisen tannlegen tar seg betalt. Til nå har vi på Legelisten.no vært fokusert på ulike kvalitetsindikatorer. Viktigst av alt har vært vurderinger skrevet av brukere. Andre indikatorer som kan si noe om tannlegens kvalitet, som for eksempel om han eller hun har spesialisering eller om vedkommende har fått reaksjoner fra Statens helsetilsyn, har også vært mulig å sjekke.

Nå blir det mulig å også se hva tannlegen koster. Med denne utvidelsen blir det nå for første gang i Norge (som vi kjenner til iallfall) mulig å enkelt sjekke både kvalitet og pris på tannleger. Det gir pasienter et vesentlig bredere informasjonsgrunnlag når man skal velge tannlege. I et fritt marked med konkurranse er det, etter vår mening, viktig at informasjon om både pris og kvalitet er enkelt tilgjengelig for forbrukere. Det bedrer konkurransen mellom tjenestetilbydere – til det gode for pasienter.

Hvordan sjekke pris?

Prisinformasjon finnes både i søkeresultatet (se for eksempel Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger) og på tannlegers og tannklinikkers profilsider (se her for den topp rangerte tannlegen i Oslo som har prisinformasjon tilgjengelig).

Ved å klikke på «Pris» øverst i søkeresultatet sorteres resultatene på pris. Ved å klikke på lenken rett til høyre for «Pris» kan man velge behandling det skal vises pris for. Pris på en vanlig undersøkelse vil vises dersom ikke brukeren gjør et annet valg.

På profilsidene til tannleger og tannklinikker finnes prislister som viser prisene på en del vanlige typer tannbehandling som tilbys av tannlegen eller klinikken.

Noen mangler

Prisdataene er samlet inn av Forbrukerrådet som publiserer prisene på sin portal hvakostertannlegen.no. Tannleger melder selv inn sine priser til denne portalen. Ikke alle tannleger har imidlertid gjort dette og det er derfor en del tannleger hvor prisinformasjon mangler. Vi håper disse hullene etter hvert vil tettes.

Har du tips eller forslag til hvordan vi kan forbedre funksjonaliteten for prissøk og prissammenligning på tannleger? Send oss da veldig gjerne en epost til post@legelisten.no.