Blogg

Blogg

5000 varslingsabonnementer igangsatt!

Vi lanserte for et par måneder tilbake en varslingstjeneste der pasienter kan få epost når en fastlege som har full liste får ledig plass på listen sin. I løpet av de to månedene som har gått siden tjenesten ble lansert har allerede 5 000 slike abonnementer blitt igangsatt.

Vi håper mange medlemmer av fastlegeordningen gjennom tjenesten har klart å bytte til den fastlegen de ønsker. Og ikke minst håper vi folk har sluppet å sitte foran PC-skjermen hver dag for å følge med på om en lege plutselig skulle få ledig plass.

Har du tips eller innspill om ...

En halv million nordmenn har besøkt Legelisten.no!

Vi passerte i går en halv million unike besøkende på Legelisten.no. Siden tjenesten ble lansert i mai i fjor har altså omlag en halv million mennesker, eller ti prosent av Norges befolkning, vært innom nettsiden. I samme periode har vi hatt tilsammen ca. 850 000 besøk, hvilket betyr at mange har vært innom siden mer enn én gang.

Vi retter en stor takk til alle som har skrevet en vurdering av fastlegen sin og på den måten gjort siden til en nyttig tjeneste for hundretusener av nordmenn.

Nyhet: Bli varslet når legen får ledig plass

Oppdatering: Vi har nå lansert ledigvarsling på SMS og det vil, inntil videre, ikke lenger være mulig å starte nye varslingsabonnementer på epost.

Det er mange som har etterspurt dette, og endelig er det lansert: En varslingstjeneste hvor man får en epost når en lege får en ledig plass. Tjenesten er, iallfall enn så lenge, gratis.

Vi vet at det er mange av våre brukere som ønsker å bytte til en bestemt fastlege. Problemet er imidlertid ofte at legen man ønsker å bytte til har full liste og ikke tar imot nye pasienter. Og da det ...

Forskningssamarbeid med Universitetet i Oslo

Vi skrev sist uke at det i andre land, primært Storbritannia og USA, har blitt forsket på sammenhengen mellom pasientvurderinger skrevet på nett og kvaliteten i helsetjenester. Vi har nå gleden av å annonsere at vi har inngått et forskningssamarbeid med Institutt for helse og samfunn, ved det Medisinske fakultet på Universitetet i Oslo.

Instituttet får gjennom avtalen tilgang til vurderinger som ligger i databasen til Legelisten.no og vil benytte disse til å forske på flere forskjellige spørsmål. Temaer som vil bli belyst er blant annet:

• Er personer som publiserer vurderinger på Legelisten.no representative for befolkningen?
  • ...

Forskning: sammenheng mellom faglig kvalitet og pasientvurderinger

Ett av argumentene som av og til blir brukt mot Legelisten.no er at anonyme vurderinger skrevet på nett har liten verdi. Man kan ikke vite hvem som står bak, og pasienter har uansett begrenset grunnlag for å vurdere hvor god en lege egentlig er.

Vårt tilsvar til dette har vært at pasienter faktisk finner det interessant å lese hva andre skriver om en lege, selv om de ikke vet akkurat hvem som har skrevet en vurdering. Videre mener vi at det er mange forhold ved en lege og legepraksis som pasienter er i utmerket stand til å vurdere. For ...