Hvordan skrive en god vurdering

Noe av det vi er mest opptatt av i Legelisten.no er vurderingene vi får inn fra våre brukere. For at denne nettsiden skal være mest mulig nyttig for de som er på utkikk etter en ny fastlege er det viktig at vurderingene på siden både er seriøse og mest mulig informative.

For å få til dette, så leser vi gjennom alle vurderinger som kommer inn. De fleste slipper igjennom og blir publisert, men noen avvises fordi de ikke er i tråd med våre retningslinjer. For å minimere sjansen for at din vurdering blir avvist, så tenkte vi å gi noen tips til hvordan man kan skrive en god vurdering. Men la oss først presisere at vi med en «god» vurdering, ikke mener en positiv vurdering, men en vurdering som er nyttig og informativ for våre brukere!

Så hvordan skriver man en god vurdering? Vi har ingen fasit, men her er noen tips:

1. Begrunn din vurdering. Korte vurderinger som «Flott fastlege» eller «Dårlig fastlege» er lite informative for andre brukere. Gi en begrunnelse for hvorfor du synes legen er flott eller mindre flott.
  2. Vær konstruktiv. Ingen leger ønsker å gjøre en dårlig jobb, og er du misfornøyd er en tilbakemelding på denne siden er en god anledning til å gi legen konstruktive innspill på hva som kan gjøres bedre.
  3. Skriv om egne erfaringer! Vurderinger som baseres på andres erfaringer eller rykter kan vi dessverre ikke publisere. Unngå utsagn som «alle pasientene elsker denne fastlegen» eller "ryktene sier at..".
  4. Unngå bannord. Vi ønsker at Legelisten.no skal være et familievennlig sted og kan derfor ikke legge ut vurderinger som inneholder bannord.
  5. Unngå anklager om medisinsk feilbehandling eller feildiagnostisering. Å avgjøre hva som er feilbehandling eller feildiagnose krever grundige undersøkelser. Vurderinger med slikt innhold vil derfor ikke bli publisert. Det finnes formelle klageorganer du kan benytte om du mener du har blitt utsatt for feilbehandling. Du kan lese mer om disse helt nederst på denne siden.

Det viktigste er kanskje å tenke: hvis jeg skulle byttet fastlege, hvilken type erfaringer fra andre pasienter ville jeg synes var interessante å vite om? Før du trykker «Ferdig!», les gjerne gjennom vurdering du har skrevet og spør deg selv om denne vurderingen være nyttig for en person som lurer på om han eller hun skal bytte til denne legen?

Til slutt vil vi minne om at da vi leser gjennom alle vurderinger før de blir publisert vil det normalt ta noe tid (gjerne et par dager) før du vil finne vurderingen din på siden vår. Vi ber om forståelse for dette og takker for tålmodigheten!