Tenk deg om før du publiserer dine frustrasjoner

Å ikke få den behandlingen man forventer hos fastlegen kan være både skuffende og frustrerende. Situasjoner som våkenetter med syke unger, feber og fortvilelse kan i tillegg tære på tålmodigheten og gjøre terskelen for det vi finner oss i lavere enn normalt. Da kan det være mye god terapi i å skrive ned akkurat hva du føler og mener om både lege og legesenter. Gi den sure sekretæren den tilbakemeldingen hun fortjener! Fortell hele verden at legen er mer opptatt av computeren sin enn stakkars lille meg som har det så fælt!

Skriv gjerne av deg sinnet. Et godt råd er likevel å vente til dagen etter, før du sender det inn til legelisten, eller når du er i stand til rolig å lese gjennom det du har skrevet.

En av våre brukere sa det slik:

Referer til min tidligere vurdering. Beklageligvis kom denne vurderingen litt impulsivt. Konsultasjonen med han et par ganger var litt skuffende og det resulterte i en misforståelse. Jeg hadde mine grunner til frustrasjon og han hadde sikkert sine grunner. Jeg burde ha hatt en åpen dialog med han for å bli kvitt misforståelsen med en gang. I stedet for å ha en åpen dialog med han, kom hele frustrasjonen utover vurderingen hans på nettet. Beklageligvis var dette en feil fremgangsmåte.

Har hatt han som min fastlege i mange mange år. Han har som regel vært en «kjempegrei» og «hyggelig» kar.

Før du sender inn en negativ vurdering kan det derfor være smart å tenke gjennom følgende:

1. Er dette noe andre har utbytte av å lese?
    Husk at Legelisten.no skal være et sted til hjelp for andre til å finne en passende lege.
  2. Er dette noe jeg heller kan ta opp med legen direkte?
    Mange leger ønsker å gjøre sitt beste for at du skal bli fornøyd. Vi får fra tid til annen henvendelser fra leger som gjerne ønsker å snakke med misfornøyde pasienter som har skrevet vurderinger på legelisten for å forstå årsaken eller oppklare misforståelser.
  3. Er dette noe som er så alvorlig at jeg bør sende en formell klage?
    Legelisten.no er ikke en klageinstans. Dersom det er snakk om feil og forhold som du føler at andre pasienter burde advares mot er det som regel bedre at du skriver en klage om dette til rette instans. Mer informasjon om hvordan du skriver en klage finner du her: https://www.legelisten.no/blogg/79-hvordan-klage-pa-feilbehandling-eller-soke-om-erstatning

Dersom du vil endre på en vurdering du allerede har lagt inn er det bare å skrive en ny. Din første vurdering vil da automatisk bli slettet når den nye publiseres.