Blogg

Blogg

Har du funnet en god lege eller tannlege via Legelisten.no?

I så fall kan du hjelpe oss. Vi ville satt stor pris på om du sender en epost til Datatilsynet og forteller hvordan brukervurderingene på Legelisten.no har vært til nytte for deg, slik at de forstår hvorfor Legelisten.no er nyttig for pasienter i hele Norge. Vi vet at dette er et følelsesladet tema for mange, så glem ikke å være saklig og høflig i formen.

Send dette til postkasse@datatilsynet.no

Bakgrunn

I løpet av årene Legelisten.no har eksistert, har vi mottatt relativt få forespørsler om å bli fjernet fra nettstedet eller reservert mot vurderinger. Likeså hadde ...

Informasjon til leger som har bedt om å få reservere seg mot vurderinger

Legelisten.no ønsker å informere leger som har kontaktet oss den siste tiden med krav om å få bli reservert mot vurderinger på Legelisten.no om at Datatilsynet har innvilget oppsettende virkning på pålegget om reservasjonsrett.

Dette innebærer at virkningen av den delen av Datatilsynets vedtak som omhandler at leger skal ha en reservasjonsrett er utsatt frem til utfallet av klagebehandlingen.

Datatilsynet med unikt vedtak i europeisk sammenheng

Legelisten.no har mottatt Datatilsynets vedtak om at offentlige finansierte helsepersonell som forvalter milliardverdier på fellesskapets vegne og, enda viktigere, folks liv og helse, skal kunne kreve å reservere seg mot vurderinger fra pasienter på legelisten.no.

Datatilsynet har flere ganger skiftet mening i denne saken og vi håper de vil gjøre det igjen. I en av Datatilsynets første uttalelser om oss, publisert på tilsynets egen nettside i 2014, ble det konkluderte med at ytringer på legelisten.no var beskyttet av ytringsfriheten.

Senere i 2014 skrev Datatilsynet til oss med en anbefaling om at leger burde få lov til å reservere ...

Oppdatering om pågående sak med Datatilsynet

Det er herlig at så mange av dere har støttet saken med både ord og penger. Takk for det! Her følger en liten oppdatering fra oss.

Svar sendt til Datatilsynet

Vi har undersøkt mye og jobbet hardt i det siste, og 29. april sendte vår advokat, Terje Lundby Michaelsen, et svar til Datatilsynet.

Nå må vi vente og se om vi har argumentert godt nok til at Datatilsynet er åpen for alternative forslag eller er villig til dialog for å diskutere hvordan vi kan bevare alles rett til å bli hørt, både pasienter og leger/helsepersonell. Vi ...