Blogg

Blogg

Når offentlige tjenester ikke er gode nok

Legelisten.no ble født ut av frustrasjon over hvor lite brukervennlig den offentlige tjenesten for å bytte fastleger er. Ut fra alle tilbakemeldingene vi har fått så langt, og ikke minst all trafikken og de tusenvis av vurderingene som er lagt inn, så tror vi, i all beskjedenhet, at det er mange som synes tjenesten er ganske så nyttig.

En skulle da tro at det offentlige ville ønsket en tjeneste som vår velkommen. Når noen private, helt gratis for det offentlige, lager en tjeneste som fyller et tomrom som det offentlige har etterlatt seg, så synes vi egentlig at det offentlige burde applaudere.

Og ...

Kvinner mest fornøyd med mannlige fastleger

Nå som vi etterhvert har fått et stort antall vurderinger, begynner det å bli interessant å gjøre noen dykk ned i dataene våre. En del av funnene synes vi er såpass interessante at vi ønsker å dele dem med dere!

Som overskriften indikerer, begynner vi med en titt på snittkarakter vs. karaktergivers og legens kjønn. Ut fra de vurderinger der brukeren har valgt å oppgi kjønn ved innlegging av sin vurdering, får vi følgende diagram:

Tallene på undersiden er snittkarakter, på en skala fra 1 til 5, der 5 er best. Som vi også har sett tidligere: Folk ...

Hvordan skrive en god vurdering

Noe av det vi er mest opptatt av i Legelisten.no er vurderingene vi får inn fra våre brukere. For at denne nettsiden skal være mest mulig nyttig for de som er på utkikk etter en ny fastlege er det viktig at vurderingene på siden både er seriøse og mest mulig informative.

For å få til dette, så leser vi gjennom alle vurderinger som kommer inn. De fleste slipper igjennom og blir publisert, men noen avvises fordi de ikke er i tråd med våre retningslinjer. For å minimere sjansen for at din vurdering blir avvist, så tenkte vi å gi noen tips til ...

Mange vurderinger, noe ventetid

Vi er overveldet over responsen vi har fått fra brukere de siste dagene. Søndagens artikkel på NRK.no virker å ha sådd ild i tørt gress i alle deler av landet og vurderinger av fastleger har strømmet inn (artikkelen kan leses her).

Da vi leser gjennom alle vurderinger som kommer inn før de publiseres, vil det derfor kunne ta noe tid før du ser vurderingen du har skrevet på trykk. Til nå har vi hatt som mål å publisere innkomne vurderinger samme dag. Men på grunn av høy pågang, så vil det nå ta noen få dager før vi får ...

Ja, vi elsker fastlegen!

Så langt er det overvekt av positive omtaler av fastlegene over hele landet. Og vi er ikke overrasket, for det ER mange dyktige fastleger der ute, som hjelper oss gjennom tykt og tynt. Norsk kundebarometer har målt brukertilfredsheten på en rekke offentlige tjenester, og fastlegen kom aller best ut.

Her er en fin artikkel om hvor fornøyde nordmenn er med fastlegeordningen:  http://www.dinepenger.no/bruke/ja-vi-elsker-fastlegen/20239111